آفتاب

وال استریت ژورنال: مذاکرات هسته‌ای با ایران به موشک‌ها کشیده شد

وال استریت ژورنال: مذاکرات هسته‌ای با ایران به موشک‌ها کشیده شد

وال استریت ژورنال گزارش داد که آمریکا و متحدانش برنامه موشکی ایران را یک تهدید هسته‌ای احتمالی می‌دانند و به همین دلیل خواستار این هستند که گفت‌وگو‌ها درباره توافق هسته‌ای جامع با ایران این مساله را شامل شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه در این باره گفت: آنها باید به مسائل مربوط به برنامه موشکی‌شان بپردازند.

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال این در حالی است که ایران تاکید دارد موشک‌هایش بخشی از تمهیدات دفاعی‌اش هستند و در چارچوب مذاکرات هسته‌ای نمی‌گنجند. در هر صورت مساله اینکه آیا توانایی‌های موشکی بالستیک ایران در دستور کار مذاکرات قرار می‌گیرد یا خیر، باعث شکافی بین مقامات آمریکا و ایران شده است.

دامنه این موشک‌ها حداقل 1500 کیلومتر تخمین زده شده است و می‌تواند اهداف نظامی رژیم صهیونیستی و آمریکا در خاورمیانه را هدف قرار دهد.

مقامات آمریکایی روز سه‌شنبه در مذاکرات خواستار این شدند که توانایی‌های موشکی بالستیک ایران به عنوان بخشی از توافق نهایی هسته‌ای با ایران مطرح شود.

یک مقام دولتی عالی‌رتبه آمریکا در مذاکرات گفت: هر مساله‌ای به عنوان بخشی از مذاکرات جامع روی میز قرار دارد، از جمله موضوع برنامه موشکی بالستیک ایران.

مقامات آمریکایی گفته‌اند که وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه حدود 90 دقیقه ملاقات‌های مستقیم با عباس عراقچی، همتای ایرانی‌اش داشت.

به گفته دیپلمات‌های آمریکا‌یی و اروپایی حاضر در مذاکرات جلسات روز سه‌شنبه تا پنجشنبه عمدتا روی ایجاد یک چارچوب برای آنچه انتظار می‌رود در شش ماه مذاکره مطرح شود، متمرکز خواهد بود.

دیپلمات‌های آمریکایی گفتند که این مذاکرات و دورهای بعدی آن باید از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل که در واکنش به برنامه هسته‌ای ایران تصویب شد، پیروی کنند.

مقامات آمریکایی نتوانستند اعلام کنند که آیا شرمن درباره مسائل موشکی با عراقچی صحبت کرد یا خیر.

کنگره در حال اعمال فشار به کاخ سفید است تا از مذاکرات بین‌المللی برای محدود کردن برنامه موشکی ایران استفاده کند.

انتهای پیام

کد N132764

وبگردی