آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

شریعت‌مدار: همبستگی ملی مهمترین نیاز امروز عراق است

شریعت‌مدار: همبستگی ملی مهمترین نیاز امروز عراق است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: هرچند مشکلاتی میان دولت و مقتدی صدر وجود داشت اما از آنجا که عراق در حال مبارزه با تروریسم است جامعه به حداکثر همبستگی در کشور نیاز دارد.

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: هرچند مشکلاتی میان دولت و مقتدی صدر وجود داشت اما از آنجا که عراق در حال مبارزه با تروریسم است جامعه به حداکثر همبستگی در کشور نیاز دارد.

محمد مهدی شریعت‌مدار در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در رابطه با کنار کشیدن مقتدی صدر از انتخابات آتی عراق و تاثیر آن بر روی این دوره از رقابت‌های انتخاباتی خاطرنشان کرد: کنار کشیدن جریان حامی مقتدی صدر برای ائتلاف ملی حاکم بر عراق مثبت نیست به ویژه در شرایط فعلی که دولت مالکی درگیر مبارزه با تروریسم و نیروهای داعش در غرب این کشور است.

وی ادامه داد: هرچند اشکال‌هایی به برخی از اقدامات دولت چه از نظر ارائه خدمات و یا حتی عملیات نظامی اخیر وجود دارد اما همبستگی و وحدت ملی شرط اصلی و پشت‌گرمی دولت برای مقابله با تروریسم است ولی کناره‌گیری مقتدی صدر از عرصه انتخابات می‌تواند این همبستگی ملی را مخدوش کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در رابطه با انتخابات آتی عراق گفت: سه جریان اصلی مجلس اعلاء،‌ حزب‌الدعوة و صدری‌ها در میان شیعیان که اکثریت جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند حضوری فعال دارند و در صورتی که این جریان‌ها می‌توانستند با هم ائتلاف کنند بهترین فرصت برای موفقیت شیعیان در انتخابات پارلمانی عراق رقم می‌خورد.

شریعت‌مدار افزود: خروج مقتدی صدر از گردونه انتخابات لطمه‌ای جدی به ائتلاف شیعه نمی‌زند. همچنین در استان‌های شیعه‌نشین مشکل خاصی به چشم نمی‌خورد زیرا منتخبان همین استان‌ها قطعا به طور گسترده به پارلمان یا راه خواهند یافت و یا اگر مساله‌ای پیش بیاید در چند استان مذهبی عراق که تعدد گرایش‌های اعتقادی در آن به چشم می‌خورد مانند بغداد، دیاله، کرکوک و تا حدودی صلاح‌الدین است و اگر شیعیان با یکدیگر متحد نشوند شاید در این استا‌ن‌ها کفه آراء آنها کمتر از سایر احزاب بشود.

وی ادامه داد: پس از عملیات اخیر دولت در غرب عراق شاهد نوعی همبستگی جریان‌های تندروی حمایت شده از سوی خارجی‌ها هستیم که از گروه‌های تکفیری حمایت می‌کنند و چون پیش‌بینی می‌شود که مانند دوران قبل دلارهای نفتی به سود جریان‌هایی از این دست سرازیر شده و در انتخابات تاثیرگذار است بنابراین لزوم ائتلاف شیعیان بیش از پیش احساس می‌شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه کناره‌گیری مقتدی صدر از عرصه رقابت‌ها ضربه سختی به جریان شیعیان عراق نخواهد زد افزود: مدت‌ها است که اختلاف‌نظرها بین دولت مالکی و جریان صدری وجود دارد ولی تعداد نمایندگان جریان صدر در پارلمان تاحدی نیست که بتواند ائتلاف موجود را به هم بزند و یا لابی‌ جدی علیه دولت مالکی انجام بدهد اما در هر صورت بخشی از حمایت‌ها را دولت مالکی با خروج مقتدی صدر از دست داده است اما این امر نمی‌تواند ضربه‌ای جدی به دولت وارد کند و یا در انتخابات تاثیر چشمگیری داشته باشد ولی همانطور که گفته شد در شرایطی که عراق در حال مبارزه علیه تروریسم بوده حداکثر همبستگی در کشور نیاز است.

شریعت‌مدار در رابطه با انتخابات پارلمانی آتی عراق گفت: شیعیان بیش از 60 درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص می‌دهند و طبق قانون جدید انتخابات عراق لیست‌های کوچک‌تر و مستقلین هم نقشی در انتخابات خواهند داشت و کرسی‌هایی را به خود اختصاص می‌دهند. شیعیان، ‌اهل سنت و کردها سه گروه اصلی انتخابات را تشکیل می‌دهند و برای تشکیل حکومت و توافق بر سر مسائل اصلی کشور ائتلاف دو جریان از جریان‌های نامبرده ضروری است که تا کنون بین ائتلاف ملی، شیعیان و ائتلاف کردها توافق و پیمانی وجود داشته، و براساس آن دولت فعلی تشکیل شده است.

وی در پایان افزود: هرچند در میان دو قدرت اصلی کردها اختلاف ‌نظری به وجود آمده اما در هر صورت نهایتا جریان‌های عمده کرد یعنی حزب دموکرات، اتحادیه میهنی و جریان گورانیان با احزاب اسلامی مانند اتحاد اسلامی، جماعت اسلامی، حرکت اسلامی در پارلمان یک فراکسیون کردی را تشکیل خواهند داد و این فراکسیون علیرغم اختلافات داخلی با ائتلاف ملی، شیعیان به پیمان خود ادامه داده و به تشکیل دولت خواهند پرداخت.

انتهای پیام

کد N132756

وبگردی