آفتاب

پیام آیت‌الله سبحانی به همایش فقه هسته‌ای

پیام آیت‌الله سبحانی به همایش فقه هسته‌ای

آیت‌الله سبحانی در پیامی به همایش فقه هسته‌ای گفت: دانش هسته‌ای، یکی از دانش‌های نوظهور بشریت امروز است که انسان در سایه‌ی تجربه و آموزش بر آن دانش دست یافته است و جای سپاس و تشکر دارد.

آیت‌الله سبحانی در پیامی به همایش فقه هسته‌ای گفت: دانش هسته‌ای، یکی از دانش‌های نوظهور بشریت امروز است که انسان در سایه‌ی تجربه و آموزش بر آن دانش دست یافته است و جای سپاس و تشکر دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، متن پیام این مرجع تقلید که صبح امروز (چهارشنبه)در همایش ملی فقه‌هسته‌ای قرائت شد، به شرح زیر است:

«دانش هسته‌ای، یکی از دانش‌های نوظهور بشریت امروز است که انسان در سایه‌ی تجربه و آموزش بر آن دانش دست یافته است و جای سپاس و تشکر دارد.

ولی دانش‌ها به ویژه در علوم طبیعی مانند شمشیر دولبه‌ای است و می‌توان از آنها برای سعادت بشر بهره برد مانند انرژی هسته‌ای که در مورد پزشکی و کشاورزی و تولید برق استفاده دارد. همچنین در عین حال می‌تواند از آن به عنوان یک سلاح مخرب و ویرانگر نیز استفاده کرد.

با توجه به اصول اسلام، در مورد انسان و احترامی که دارد بهره برداری به صورت سلاح، کاملا ممنوع است و حتی نمی‌توان به عنوان بازدارندگی از آنها بهره برد.

اسلام در " آیین جهان " خود می‌گوید: هرگز در گشودن راه آزادی از ابزار حرام بهره نگیرید. مثلا آب را به روی دشمن نبندید و آبهای آنان را آلوده و مسموم نسازید، پیران و دیر نشینان را متعرض نشوید. آن کسی که به شما پشت کرد و پا به فرار نهاد، او را تعقیب نکنید، حتی تا موضوع را برای دشمن تفهیم نکرده‌اید، آغاز جهاد نکنید، اگر فردی از دشمن پناه خواست تا سخن خدا را بشنود او را پناه دهید. این قوانین نورانی که بخش ناچیزی از آن را متعرض شدیم، چگونه می‌تواند به دشمنان بشریت اجازه دهد که بمب‌های هسته‌ای را برای کشتار مردم شهری که در آن کودکان شیرخوار، پیران، زنان و بیگناهان زندگی می‌کنند استفاده کند و همه را یک جا نابود سازد؟!

در جنگ جهانی دوم، آمریکا به بهانه‌ی این که جنگ را کوتاه کند دو شهر از شهرهای ژاپن را به خاک و خون کشید و چهره‌ی انسانیت را سیاه کرد و هنوز هم آثار مخرب آن در گوشه و کنار باقی است.

مقام و منزلت انسان در اسلام به قدری بالا و ارزشمند است که هرگز نمی‌توان قطره‌ی خونی را از او بدون مجوز ریخت. کسانی که به عنوان ابزار بازدارنده، دست به ساختن سلاح‌های کشتار جمعی می‌زنند، فریبکاری می‌کنند. زیرا همین افراد روزی از آن برای پیروزی خود بهره گرفتند.

آیین اسلام کتاب مقدس خود را با بسم‌الله الرحمن الرحیم آغاز می‌کند و پیامبرش رحمة للعالمین است. او انسان را مسجود ملائکه و هدف خلقت آفرینش معرفی می‌کند. آیا چنین آیینی اجازه می‌دهد که بشریت به دست خود مظهر خشم و غضب تخریب و ویران گری گردد و روزی حیات مجموع بشریت را به خطر بیاندازد؟!

ما امیدواریم عزیزانی که در همایش فقه هسته‌ای شرکت دارند مساله را به صورت علمی تحلیل و بررسی کنند و نیز امیدواریم که دولت‌ها دست به استفاده از این سلاح ویرانگر نزنند و تلاش کنند دارندگان آن را وادار سازند که این سلاح‌ها را از بین برده و جهان را از وحشت این سلاح‌ها برهانند و دولت‌ها، مبشر، صلح، امنیت و سلامت باشند.

انتهای پیام

کد N132584

وبگردی