آفتاب

فرمانده نیروهای مسلح کلمبیا برکنار شد

فرمانده نیروهای مسلح کلمبیا برکنار شد

رئیس‌جمهوری کلمبیا، فرمانده نیروهای مسلح کشورش را به دلیل توهین لفظی و انجام اقداماتی علیه دادستان‌هایی که درباره افسران ارتش متهم به قتل غیرنظامیان تحقیق می‌کردند، از کار برکنار کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری ‌آسوشیتدپرس، خوآن مانوئل سانتوس، رئیس‌جمهوری کلمبیا به خبرنگاران گفت، ژنرال لئوناردو باررو، فرمانده نیروهای مسلح این کشور به دلیل اظهارات توهین‌آمیز علیه قوه قضاییه و کشور در مکالمه‌ای تلفنی از کار برکنار شد.

وزیر دفاع کلمبیا اعلام کرد، ژنرال خوآن پابلو رودریگز، رئیس کنونی ارتش این کشور جایگزین ژنرال باررو می‌شود.

این مکالمه تلفنی توسط دادستان‌هایی که اختلاس صورت گرفته توسط مقام‌های ارشد متهم به انعقاد قراردادهای نظامی را بررسی می‌کردند، ضبط شده و سپس توسط مجله "سمانا" افشا شده است.

سانتوس صریحا اعلام کرد، ژنرال باررو به دلیل فساد از کار برکنار نشده اما این در حالی است که روز سه‌شنبه چهار ژنرال از جمله دومین افسر عالی‌رتبه ارتش بالاجبار به دلیل ارتباط داشتن با رسوایی مالی بازنشسته شدند.

در یکی از نوارهای ضبط شده، ژنرال باررو به یکی از سرهنگ‌های محبوس در پرونده کشتارهای غیررسمی گفته، چنین دادستان‌هایی "یک مشت آشغال" هستند و پیشنهاد داده که وی و دیگران یک "مافیا" تشکیل دهند تا تمامی مقام‌های مسئول این قضیه را بی‌اعتبار و بدنام کنند.

سربازان کلمبیا به 900 قتل غیررسمی، پوشاندن قربانیان با لباس مبدل و اشتباها جا زدن آنها به عنوان چریک‌های کشته شده در جنگ محکوم شده‌اند. این کشتارها در یک دهه رخ داد و در سال 2008 میلادی هنگامی که این رسوایی افشا شده و در پی ‌آن 27 افسر از جمله سه ژنرال از کار برکنار شد، پایان یافت. سانتوس در آن زمان وزیر دفاع بود.

انتهای پیام

کد N132547

وبگردی