آفتاب

ایتالیا سفیر هند را احضار کرد

ایتالیا سفیر هند را احضار کرد

ایتالیا سفیرش را در هند فراخواند و سفیر هند در ایتالیا را احضار کرد تا نگرانی رم درباره تاخیر در روند دادگاهی دو افسر نیروی دریایی ایتالیا را که متهم به قتل دو ماهی‌گیر هندی هستند، اعلام کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت امور خارجه ایتالیا اعلام کرد: «باسانت کومار گوپتا»، سفیر هند در ایتالیا برای ابراز نگرانی و ناامیدی دولت رم درباره پرونده دو افسر نیروی دریایی ایتالیا که در هند دستگیر شده‌اند و قرار است محاکمه شوند، احضار شد.

«میچله والنسیسه»، دبیرکل وزارت امور خارجه ایتالیا در بیانیه‌ای گفت: تاکتیک‌های تاخیر توسط مقام‌های قضایی هند پس از دو سال از وقوع این قتل‌ها، غیرقابل قبول است و نشان دهنده تمایل دهلی‌نو برای مسامحه و تعلل ورای تمام محدودیت‌هاست. تاخیر در روند دادگاه با وجود مواضع انتقادی و شدید از سوی سازمان‌های بین‌المللی صورت گرفته است.

این دو افسر نیروی دریایی ایتالیا که هم‌اکنون در سفارت ایتالیا در دهلی‌نو ساکن هستند، به قتل دو ماهی‌گیر هندی در سال 2012 متهم شده‌اند. آن‌ها گمان می‌کردند این دو ماهی‌گیر دزد دریایی هستند.

وزیر امور خارجه ایتالیا، فقدان و عدم کفایت مقام‌های سیستم قضایی هند را در بررسی این پرونده محکوم کرد و گفت: ایتالیا از شدیدترین اقدامات برای دفاع از حقوق مطلق خود براساس قوانین بین‌المللی استفاده می‌کند. هدف اصلی بازگرداندن هرچه سریعتر این دو افسر نیروی دریایی ایتالیا به کشور است.

جلسه دادگاه عالی هند که قرار بود روز سه‌شنبه برگزار شود، به دلیل انتظار دادستان‌ها برای تصمیم وزارت دادگستری این کشور در تعیین قانونی برای بررسی این پرونده، به تعویق افتاد. جلسه بعدی این دادگاه 24 فوریه 2014 برگزار می‌شود.

دادستان کل هند درخواست کرده است که این دو براساس قوانین امنیت دریایی محاکمه شوند که در صورت اثبات گناهکار بودنشان 10 سال حبس خواهند شد. این در حالیست که وزیر دفاع ایتالیا گفت: 10 سال حبس بسیار زیاد است و هیچ عدالتی برای این پرونده وجود ندارد. احضار سفیر نیز توجیه‌پذیر نیست اما باعث بازتاب احساسات مردم ایتالیا می‌شود.

مقام‌های ایتالیا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل را درباره این پرونده دخیل کرده و می‌گویند این دو افسر نیروی دریایی بایستی در داخل ایتالیا محاکمه شوند چرا که این رخداد در آب‌های بین‌المللی به وقوع پیوسته است؛ ادعایی که هند آن را رد کرده و می‌گوید این رخداد در آب‌های این کشور به وقوع پیوسته است.

انتهای پیام

کد N132545

وبگردی