آفتاب

ورود به تاسیسات هسته‌ای راهبه 84 ساله آمریکایی را روانه زندان کرد

ورود به تاسیسات هسته‌ای راهبه 84 ساله آمریکایی را روانه زندان کرد

یک راهبه کاتولیک آمریکایی که وارد یکی از تاسیسات هسته‌ای نظامی این کشور شده بود، به خاطر خسارات وارد آورده به حدود سه سال زندان محکوم شد.

یک راهبه کاتولیک آمریکایی که وارد یکی از تاسیسات هسته‌ای نظامی این کشور شده بود، به خاطر خسارات وارد آورده به حدود سه سال زندان محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) خواهر "مگان رایس" ۸۴ ساله است و به همراه دو معترض دیگر حفاظ تاسیسات "اوک ریج" در ایالت "تنسی" را بریدند و وارد آنجا شدند.

این تاسیسات برای فرآوری و انبار کردن اورانیوم است.

نام دو نفر دیگر مایکل والی و گرگ بورتج اوبد است. این دو به بیش از پنج سال زندان محکوم شدند. بعد از آنکه آنها در ژوئیه ۲۰۱۲ وارد تاسیسات Y-۱۲ شدند، شیوه‌های امنیتی این تاسیسات عوض شد.

دادگاه آنها در شهر ناکسویل در ایالت تنسی برگذار شد. خواهر مگان از دادگاه خواست تا با او "تساهل نکنند". او گفت: "اگر تا پایان عمرم زندانی‌ام کنید، بزرگترین هدیه را به من داده‌اید."

به گزارش بی.بی.سی، خواهر مگان که اهل واشنگتن، پایتخت آمریکاست، در دادگاه گفت تنها افسوسش این است که چرا زودتر دست به عمل نزده است.

در ماه مه سال گذشته آنها محکومیت‌هایی تا ۲۰ سال گرفتند. دادگاه برای دو نفر دیگر به دلیل آنکه سابقه محکومیت داشتند، زندان‌های طولانی مدت‌تری بریده است.

آنها همچنین محکوم شدند که بیش از هزار دلار به تاسیسات اتمی خسارت زده‌اند. این سه نفر حفاظ را بریدند و در دو ساعتی که در محوطه بودند، شعار نویسی کردند، با چکش به جان یک دیوار افتادند و نوارهای پلاستیکی مخصوص "صحنه جنایت" در محل نصب کردند.

این فعالان صلح، بیرون محوطه را هم با شیشه‌های شیر بچه که از خون پر شده بود، خون پاشی کردند. وقتی هم که یکی از محافظان این پایگاه به آنها نزدیک شد، به او غذا تعارف کردند و آواز خواندند.

بعد از آن بود که کنگره آمریکا و وزارت انرژی آمریکا تحقیق کردند و به این نتیجه رسیدند که در این مورد "نمایشگر ناشی‌گری خطرآفرین" است.

بسیاری از مقام‌ها در این خصوص استعفا کردند. از آن جمله می‌توان به مسئولانی در اداره امنیت تاسیسات اتمی آمریکا اشاره کرد.

شرکتی که وظیفه مراقبت از این تاسیسات داشت از کارش برکنار شد. این تاسیسات بخشی از پروژه آمریکا برای ساخت نخستین بمب اتمی‌اش بود.

انتهای پیام

کد N132538

وبگردی