آفتاب

کاخ سفید: آمریکا هنوز دیپلماسی را بهترین راه‌حل بحران سوریه می‌داند

کاخ سفید: آمریکا هنوز دیپلماسی را بهترین راه‌حل بحران سوریه می‌داند

سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد: هنوز هم آمریکا معتقد است که دیپلماسی بهترین راه برای حل بحران سوریه است اما باید بگویم همچنان تمامی گزینه‌ها درباره سوریه روی میز است.

سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد: هنوز هم آمریکا معتقد است که دیپلماسی بهترین راه برای حل بحران سوریه است اما باید بگویم همچنان تمامی گزینه‌ها درباره سوریه روی میز است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سوریه نیوز، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید افزود: وجود گروه‌های تندرو در سوریه تهدیدی برای منافع آمریکا و بزرگترین عامل نگرانی ما است.

کارنی ادامه داد: مذاکره بهترین راه حل بحران سوریه است و جامعه جهانی باید به شکلی فعال برای ادامه مذاکرات ژنو تلاش کند. دو طرف سوری باید مذاکرات رو درو داشته باسند و جامعه جهانی نیز بر نحوه این مذاکرات نظارت داشته باشد. باید با یکدیگر برای رسیدن به راهکاری در سوریه که به خشونت‌ها پایان دهد، ادامه داد.

وی افزود: ما همه گزینه‌های جدید و قدیمی خود را بررس می‌کنیم اما نباید فراموش کرد که نظام سوریه همچنان مانع بزرگ در برابر حل بحران و مذاکرات است.

کارنی در خصوص اوضاع داخلی سوریه نیز از مواضع روسیه در شورای امنیت به ویژه در خصوص قطعنامه‌ها درباره وضعیت انسانی این کشور به شدت ابراز تاسف کرد.

این مسئول آمریکایی با بیان اینکه گزینه دخالت نظامی از طریق زمینی در سوریه مطرح نیست، تاکید کرد: چه چیزهایی می‌توان انجام داد که بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه را وادار به امتیازدهی کند. ما به مخالفان کمک کردیم و بسیاری از شرکایمان نیز همین کار را می‌کنند. ما با هم‌پیمانانمان برای اعمال زور علیه اسد جهت مشارکت فعال در روند سیاسی سوریه همکاری می‌کنیم و این چیزی است که شرکای ما در شورای امنیت و خارج از آن متضمن ‌آن شده‌اند.

کارنی گفت: موضع آمریکا تغییری نکرده و باید بگویم آینده سوریه با وجود اسد ممکن نیست چرا که ملت سوریه به وضوح نشان داده که نمی‌خواهد اسد جزئی از دولت انتقالی باشد.

وی افزود: این ما نیستیم که در آمریکا تصمیم می‌گیریم بلکه ملت سوریه که سال‌ها در عذاب بودند این تصمیم را گرفتند. هدف ما پایان بحران سوریه از طریق سیاسی و مذاکره است و این راهکار با حضور اسد در قدرت ممکن نیست.

در حالی مذاکرات صلح سوریه در آستانه بن‌بست قرار دارد و در عین حال شورشیان میانه‌رو در حاشیه قرار گرفته و شبه‌نظامیان القاعده بر آن‌ها تسلط دارند، دولت اوباما در حال بررسی طرح‌های جدید به منظور توقف جنگ داخلی سوریه است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، به گفته مقامات آمریکایی بحران سوریه که دامنه آن از این کشور فراتر رفته تبدیل به یک تهدید امنیت ملی علیه آمریکا شده است.

به گفته این مقامات، این مساله موجب شده تا بررسی‌های جدیدی نسبت به طرح‌های پیشتر لغو شده از جمله تقویت کمک‌های آمریکا به شورشیان میانه‌روی تحت حمایت غرب انجام شود.

مقامات آمریکایی همچنین گزینه‌های جدیدتر و فراگیرتر از جمله حملات پهپادها علیه شورشیانی که در فکر حمله به آمریکا هستند، بررسی کرده‌اند هر چند که در حال حاضر انجام چنین حملاتی بعید به نظر می‌رسد.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه اظهار داشت: ما باید گزینه‌هایی که ممکن است برخی پیشنهاد کنند بررسی کرده و ببینیم که این گزینه‌ها چه هستند و اینکه آیا آن‌ها در راستای منافع امنیت ملی ما هستند یا خیر.

وی افزود: دولت آمریکا همچنین نسبت به اینکه افزایش مداخله آن در سوریه منجر به تبعاتی نامطلوب شود، نگران است. با این وجود اوباما هنوز تغییر سیاست خود را تایید نکرده است.

قرار است دستیاران بلندپایه اوباما تا چند روز دیگر در کاخ سفید نشست داشته باشند تا گزینه‌ها را درباره سوریه بررسی کنند. چند روز پیش مقامات اطلاعاتی آمریکا و چند کشور دیگر در واشنگتن نشست داشتند.

یک مقام غربی اظهار داشت که این نشست نشان داد که انگیزه جدیدی نسبت به بررسی اینکه چه اقدامات بیشتری می‌تواند انجام شود از جمله تقویت مخالفان میانه‌رو و افزایش کمک‌های انسانی ایجاد شده است.

این تلاش‌های جدید پس از آن شدت گرفته که مذاکرات صلح ژنو 2 ظاهرا به بن‌بست رسیده و نگرانی‌های فزاینده نسبت به تهدید احتمالی تروریستی از جانب سوریه بالا گرفته است. دولت آمریکا اذعان کرده که تسلط بشار اسد بر قدرت در سوریه تقویت شده است. با این وجود حتی گزینه‌هایی که محدود به حملات مستقیم به سوریه شوند مشکلاتی را ایجاد می‌کنند.

به گفته مقامات آمریکایی، مهار کردن تجهیزات پیشرفته دفاع هوایی سوریه و اعمال منطقه پرواز ممنوع در این کشور کاری بسیار دشوار و نیازمند حملات گسترده خواهد بود.

مقامات بلندپایه دولت آمریکا گفتند که با اقدام عربستان در تحویل موشک‌های دوش پرتاب و ضدهوایی به شورشیان سوری به دلیل تهدید این سلاح‌ها علیه پروازهای تجاری نگران هستند.

مقامات آمریکایی همچنین گفتند که حملات موشکی از طریق پهپاد و یا جنگنده‌های ارتش علیه نیروهای وابسته به القاعده در سوریه نیز حتی با وجود بعید بودن آن‌ها در آینده نزدیک مورد بررسی قرار گرفته است.

پنتاگون علیه انجام چنین حملاتی به دلیل اطلاعات نه چندان دقیق ‌آمریکا نسبت به نیروهای شورشی در سوریه هشدار داده است.

انتهای پیام

کد N132525

وبگردی