آفتاب

اصلاحات جدید در بودجه دستمایه تذکر نمایندگان شد

اصلاحات جدید در بودجه دستمایه تذکر نمایندگان شد

تهران - ایرنا - جلسه امروز صبح (چهارشنبه) کمیسیون تلفیق در خصوص بررسی جداول لایحه بودجه سال 93 کل کشور با تذکرات آیین نامه و اخطارهای قانون اساسی نمایندگان مواجه شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، «حسینعلی حاجی دلیگانی» در اخطار اصل 52 قانون اساسی اظهارداشت: هرگونه تغییر در ارقام بودجه باید تابع مراتب مقرر در قانون باشد.

به گفته وی، نمایندگان روز دوشنبه آخرین اصلاحاتی را که مدنظر شورای نگهبان بود مورد بررسی قرار دادند و تا این لحظه خبری نداریم که شورای نگهبان مطلبی را مغایر قانون اعلام کند و بنابراین روز دوشنبه کار بررسی لایحه بودجه تمام شده بود، مگر این که خلاف آن ثابت شود.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی با اعتراض به تشکیل جلسه صبح امروز کمییون تلفیق مجلس، اظهار داشت: تشکیل جلسه کمیسیون تلفیق وجاهت قانونی ندارد مگر این که شورای نگهبان موردی داشته باشد که باید بررسی شود.

وی ادامه داد: امروز صبح به چه دلیل اعضای سابق کمیسیون تلفیق را دعوت کردند و در آن جلسه جداول را دست کاری کردند؟ جداولی که در جلسه روز یکشنبه 20 بهمن ماه مورد بررسی قرار گرفته بود و همانطور که در شرح مذاکرات ثبت شده، آقای لاریجانی سه مرتبه اعلام کردند که تمامی تبصره ها، جداول، ماده واحده به رای گذاشته شد.

به گفته وی، تشکیل جلسه امروز صبح کمیسیون تلفیق منطبق با اصل 85 قانون اساسی هم نبوده و کار امروز صبح این کمیسیون کاملا خلاف قانون اساسی بوده و مشروعیت نداشته است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه پیش از مطرح کردن اخطار خود و در زمان بررسی پیشنهاد «علی مطهری» در مورد لایحه مالیات های مستقیم خواستار ارائه تذکر و اخطار شد که با ممانعت «محمدحسن ابوترابی فرد» مواجه شد.

وی پیش از مطرح کردن اخطار خود خطاب به ابوترابی فرد، گفت: به چه مجوز قانونی نمی گذارید اخطار و تذکر به موقع و سر وقت مطرح شود و نمایندگان حق جلوگیری از بیان تذکر و اخطار را به هیات رییسه نداده اند.

«محمد حسن ابوترابی فرد» با بیان اینکه اخطار شما راجع به موضوع نبود بنابراین باید اظهارات موافقان و مخالفان موضوع مطرح در صحن مورد استماع قرار می گرفت و بعد از آن شما اظهارات خود را بیان می کردید.

ابوترابی فرد ادامه داد: با رفع ایرادات شورای نگهبان تغییری در ارقام هدفمندی و برخی مصوبات اتفاق افتاده که باید در بودجه تصحیح می شد.

وی ادامه داد: کمیسیون تلفیق جلسه ای برای اصلاح این موارد داشت و جلسه صبح امروز این کمیسیون هم برای نهایی شدن این اصلاحات برگزار شد. ضمن این که اگر از نظر دوستان اشکال جدی مطرح بود نظر هیات رییسه کمیسیون تلفیق را مطرح کرده و در چارچوب قانون اقدام می کنیم.

همچنین «محمدحسن آصفری» با اشاره به اصل 8 قانون اساسی مبنی بر امر به معروف و نهی از منکر، اظهارات نماینده مردم شاهین شهر را تایید کرد و گفت: موضوع بودجه روز دوشنبه به اتمام رسیده بود و اگر شورای نگهبان ایرادی به آن دارد این ایرادات باید چاپ شده و در اختیار نمایندگان قرار گیرد تا در جلسه بعد مورد بررسی قرار گیرد.

نماینده مردم اراک اضافه کرد: از صبح غوغایی نسبت به جداول بودجه ایجاد شده و برای ما سوال براگیز است که گروه های مختلفی تقسیم بندی شده اند که هر کدام جداول خاصی را دنبال می کنند.

آصفری ادامه داد: مباحث مربوط به بودجه در جریان بررسی آن ارائه شده است و الان چه لزومی دارد بعد از آن که بررسی بودجه تمام شده از جداول صحبت به میان آید.

به گفته وی، تذکر، سوال و تحقیق و تفحص معمولا به صورت کدخدا منشی حل می شود اما نمایندگان درباره بحث بودجه باید در حوزه های انتخابیه خود پاسخگو باشند که چرا این جداول را تصویب کرده اند ضمن این که هیچ گزارش عملکردی ارائه نشده است.

به گفته آصفری، هم اکنون اظهاراتی مبنی بر این که بودجه را سه نفر در مجلس می بندند و این سه نفر نظرات خود را اعمال می کنند، شنیده می شود و هیات رییسه نباید اجازه دهد این اتفاق بیفتد.

ابوترابی فرد که ریاست امروز مجلس را برعهده داشت اظهارداشت: آنچه که مورد بحث است جداولی است که در ارتباط با تامین منابع پیش بینی شده در حوزه دریافت های مالیاتی سال 93 است.

به گفته وی، در لایحه دولت جدولی در این خصوص وجود داشته و کمیسیون تلفیق هم جدول دیگری را مطرح کرده اند و اختلاف نظر ایجاد شد که آیا جدولی که در کمیسیون تلفیق مورد بحث قرار گرفته به تصویب این کمیسیون رسیده یا خیر و از این جهت تشکیک ایجاد شد.

ابوترابی فرد افزود: کمیسیون تلفیق مذاکراتی در این خصوص داشته که هنوز در جریان تصویب نهایی قرار نگرفته اند و چون این موضوع بحث خطیری است و نمایندگان نگاهشان معطوف به این است که آیا جداول ارائه شده در کمیسیون تلفیق تصویب شده یا خیر؟ و اگر نبوده لایحه دولت در دستور کار است در هیات رییسه مجلس و با حضور رییس کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار می گیرد و دقیقا براساس مصوبه قانونی عمل می کنیم.

سیام(3)**2021**9132**1535
کد N132495

وبگردی