آفتاب

مرگ 35 مالایی پس از ابتلا به دنگ/ جنگ تمام عیار مالزی با ویروس

مرگ 35 مالایی پس از ابتلا به دنگ/ جنگ تمام عیار مالزی با ویروس

کوالالامپور – ایرنا - مالزی جنگ تمام عیاری را علیه شیوع بیماری تب دنگی که طی 50 روز گذشته جان 35 نفر را در این کشور گرفته است، آغاز کرد.

به گزارش ایرنا، این مرگبارترین شیوع تب دنگی در مالزی از سال 2010 میلادی تاکنون در مالزی بشمار می رود.

براساس گزارش مقامات وزارت بهداشت مالزی بیش از 12 هزار نفر طی این مدت به ویروس این بیماری آلوده شده اند که به نسبت سال گذشته افزایش چهار برابری نشان می دهد.

آمار وزارت بهداشت مالزی تعداد مرگ و میر ناشی از ابتلا به تب دنگی در نخستین ماه میلادی را 17 نفر نشان می داد که که اکنون به 35 نفر افزایش یافته است.

میزان مرگ ناشی از تب دنگی در مالزی طی 50 روز گذشته به نسبت سال گذشته میلادی چهار برابر شده است.

دنگ یا استخوان شکن، نوعی بیماری ویروسی است که توسط پشه ها منتقل می شود. تب دنگی یا دنگ ( Dengue fever) ناشی از یک خانواده ویروس ها است که توسط پشه هایی موسوم به آئدس (Aedes) منتقل می شود.

وزیر بهداشت مالزی امیدوار است بتواند در یک جنگ تمام عیار این بیماری را کنترل کند.

دنگ که عفونت ویروسی است و باعث بیماری شبه آنفلوانزا و گاهی اوقات عارضه بالقوه مرگبار به نام تب دنگ می شود بیمارستان های دولتی مالزی را دچار چالش کرده است.

حدود نیمی از جمعیت جهان در حال حاضر در معرض خطر تب دنگ هستند و در مالزی ماهانه دو هزار نفر بدنبال آلوده شدن به ویروس دنگ به بیمارستان مراجعه می کنند.

دکتر ˈسوبرامانیامˈ وزیر بهداشت مالزی این وضعیت را کاملا نگران کننده و مهم دانست و گفت که مراجعه ماهانه دو هزار نفر به بیمارستان بدنبال ابتلا به این بیماری آمار نگران کننده ای است.

وی گفت که مالزی به مدت چهار هفته مبارزه با این بیماری را به منظور کاهش روند ابتلا در مناطق آسیب پذیر در دستور کار قرار داده است.

وزیر بهداشت مالزی تایید کرد که امکان تهیه قریب الوقوع یک واکسن علیه دانگ وجود دارد.

درمان خاصی برای تب دنگ شدید وجود ندارد، اما تشخیص زود هنگام و دسترسی به مراقبت های پزشکی مناسب میزان مرگ و میر را به کمتر از یک درصد کاهش می دهد.

تاکنون واکسنی برای حفاظت در برابر تب دنگی نیز تولید نشده اگر چه گفته می شود پیشرفت هایی حاصل شده است.

مالزی آبان ماه اعلام کرد واکسن تب دنگ را که در بیش از 100 کشور مشاهده شده است تا پنج سال آینده تولید و روانه بازار جهانی می کند. پیش از این گروه داروساز سانوفی فرانسه ادعا کرده بود این واکسن را تا سال 2015 تولید و توزیع می کند.

سالانه ده ها میلیون نفر در جهان بر اثر نیش پشه به تب دنگ مبتلا می شوند که از این میان هر ساله هزاران نفر جان خود را از دست می دهند.

وزیر بهداشت مالزی گفت که واکسن دنگ تولیدی این کشور در حال حاضر در مرحله نهایی آزمایشات بالینی در چند کشور است و ممکن است واکسن مالایی مبارزه تب دنگ قبل از دیگر کشورها وارد بازار شود.

مطالعات مالزی نشان می دهد که این واکسن برای گونه یک، سه و چهار بسیار موثر است اما برای گونه نوع دو چندان موثر نبوده است.

وی گفت آزمایش بر روی این واکسن در چند مرکز مالزی به پایان رسید و طی دو سال آینده در دسترس بودن و فروش آن به عنوان امکان واکسیناسیون افراد مورد بررسی قرار می گیرد.

وزیر بهداشت مالزی از مشاهده نوع جدیدی از تب دنگ به نام ˈدن پنجˈ در شرق ساراواک خبر داد و گفت تاکنون شواهدی از انتقال این ویروس به انسان گزارش نشده است.

در حال حاضر بیش از 70 درصد جمعیت جهان در خطر ابتلا به تب دنگ قرار دارند که بیشتر این جمعیت در کشورهای ˈآ.سه.آنˈ زندگی می کنند.

آساق**د.م**1611
کد N132285

وبگردی