آفتاب

سکوت اندونزی در مقابل جاسوسی آمریکا از مقامات جاکارتا

سکوت اندونزی در مقابل جاسوسی آمریکا از مقامات جاکارتا

کوالالامپور – ایرنا – وزیر امور خارجه اندونزی که به دلیل افشای فعالیت های جاسوسی استرالیا بار دیگر کانبرا را مورد انتقاد جدی قرار داد، در مقابل اقدام آمریکا ساکت ماند و آن را بر اساس سیاست های کلی واشنگتن دانست.

به گزارش ایرنا، ˈمارتی ناتالیگاواˈ گفت: نمی دانم مشکلات تجاری بین اندونزی و آمریکا چگونه می تواند به مسائل امنیتی استرالیا مرتبط باشد.

مارتی تصریح کرد: بر اساس اطلاعات به دست آمده، استرالیا مدعی است فعالیت های جاسوسی خود را برای نجات زندگی استرالیایی ها و افزایش ارزش های این کشور عنوان کرده است.

ˈجاکارتا پستˈ روز چهارشنبه نوشت وزیر امور خارجه اندونزی در واکنش به سخنان ˈتونی ابوتˈ نخست وزیر استرالیا که فعالیت های جاسوسی خود را به دلیل منافع دوستان و حفظ منافع استرالیا عنوان کرده بود، گفت: چگونه تجارت میگو بر امنیت استرالیا تاثیرگذار است.

وی همچنین نسبت به عملیات شنود اطلاعات استرالیا اظهار یاس و ناامیدی کرد.

جان کری روزهای شنبه و یکشنبه هفته جاری از اندونزی دیدار کرد و در این سفر وی قرارداد همکاری سه جانبه و جنوب – جنوب، مبارزه با قاچاق حیات وحش و حفاظت از حیات وحش امضا کردند.

مارتی ناتالیگاوا به رغم مورد انتقاد قرار دادن استرالیا به خاطر جاسوسی این کشور، اما در مورد نقش آمریکا در این عملیات جاسوسی سکوت کرد.

وزیر امور خارجه اندونزی همچنین به خاطر اشاره به اتهامات جاسوسی در نشست دو جانبه اندونزی و آمریکا عذرخواهی کرد.

مارتی ناتالیگاوا در ادامه ضمن انتقاد از نوع عملکرد استرالیا در قبال اندونزی گفت این دو کشور باید با هم همکاری کنند نه اینکه در مقابل یکدیگر قرار گیرند.

وی پس از این نشست در واکنش به سئوال خبرنگاران هم از سکوت خود در مقابل دخالت آمریکا در عملیات جاسوسی این کشور دفاع کرد و گفت: آمریکا دید جامعی در مورد کسب اطلاعات از کشورهای دیگر دارد.

آساق**د.م**1611
کد N132284

وبگردی