آفتاب
گزارش دی پرسه از مذاکرات وین:

جو مذاکرات هسته ای رضایت بخش است/ مخالفت ایران با مذاکره در مورد برنامه موشکی

جو مذاکرات هسته ای رضایت بخش است/ مخالفت ایران با مذاکره در مورد برنامه موشکی

مذاکرات هسته ای ایران و نماینده گروه 1+5 در حالی از پیش از ظهر امروز در وین آغاز شده که با توجه به وجود فضای مثبت در این دوره، پیش بینی می شود مذاکرات به طول بیانجامد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دی پرسه، شهر وین امروز محل گردهمایی نمایندگان دیپلماسی بین المللی بود. پیش از ظهر امروز مذاکرات نمایندگان ایران و 1+5 آغاز شد و تا ساعت ها پس از ظهر هم ادامه یافت. این مذاکرات در راستای دستیابی طرفین به یک توافق نهایی برای حل اختلافات بر سر موضوع هسته ای ایران انجام گرفت.  

در واقع آغاز این مذاکرات دوشنبه شب با دیدار "محمد جواد ظریف" وزیر خارجه ایران با "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا کلید خورد. در این ضیافت شام کاری دو طرف در مورد چارچوب مذاکرات این دوره به گفتگو پرداختند و این موضوع در گفتگوهای امروز سه شنبه نیز پیگیری شد. آنطور که "مایکل مان" سخنگوی اشتون می گوید فضای مثبتی بر مذاکرات حاکم است و دو طرف در مورد وجود فضای خوبی برای همکاری توافق دارند. وی این مطلب را صبح امروز پس از برگزاری نخستین دور مذاکرات که دو ساعت به طول انجامید به خبرنگاران اعلام کرد.

به گفته مایکل مان مذاکرات امروز با برگزاری دور جدید دیدارها ادامه خواهد یافت. همچنین "عباس عراقچی" معاون وزیر خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران، از وجود فضایی مثبت در مذاکرات خبر داده و از مذاکرات امروز به عنوان "شروعی خوب" یاد کرد. با این وجود در حال حاضر صحبت کردن از این که مذاکرات در نهایت به امضای یک سند مکتوب و یا تعیین یک نقشه راه ختم می شود، زود است. هر چند طبق برنامه ریزی، مذاکرات وین برای حداکثر سه روز در نظر گرفته شده است اما امکان دارد با توجه به شرایط، مدت برگزاری مذاکرات تمدید شود.  

موضوع دیگری که در این دور از مذاکرات مورد توجه قرار گرفت درخواست آمریکا برای قرار گرفتن موضوع "برنامه موشکی ایران" در روند مذاکرات بود، موضوعی که مخالفت شدید طرف ایرانی را به دنبال داشت. به گفته عراقچی این موضوعی است که ایران هرگز در مورد آن مذاکره نخواهد کرد.

در ماه نوامبر پس از حصول توافق موقت بین طرفین مذاکره هسته ای در ژنو اعلام شد ایران موافقت کرده غنی سازی اورانیوم تا 20 درصد را در ازای لغو بخشی از تحریم های سنگین اقتصادی متوقف کند. اما اعتبار این توافق شش ماهه در ماه جولای به پایان می رسد، از این رو زمان کمی برای دستیابی دو طرف به یک راه حل نهایی وجود دارد.

مذاکرات هسته ای وین، نخستین دور جدی مذاکرات بین ایران و 5 عضو دائمی شورای امنیت به اضافه آلمان پس از توافق ژنو است. با وجود فضای مثبتی که در این مذاکرات وجود دارد بعید به نظر می رسد در این دور از مذاکرات دو طرف به یک اتفاق نظر مهم دست یابند. اشتون که به عنوان نماینده اصلی 6 کشور با ایران مذاکره می کند طبق روال پیشین نگاهی مثبت به مذاکرات دارد. با این حال سخنگوی وی امروز تاکید کرد که هدف مذاکرات وین تعیین یک چارچوب برای روند اقدامات آتی است. هر چند هنوز مشخص نیست این چارچوب دقیقا به چه شکل خواهد بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس صبح امروز ساعتی پیش از آغاز مذاکرات وین به نقل از وزیر خارجه ایران نوشت: "این مذاکرات گام نخست مرحله نهایی توافق است، اما نباید از آن بیش از حد انتظار داشت" این مطلب در واقع گویای حال و هوای کنونی این مذاکرات است. در هر حال برای هرگونه تحولی در روند مذاکرات مذکور باید منتظر اتفاقات روزهای آتی در وین بود.

کد N132020

وبگردی