آفتاب
/نهمین اجلاس اتحادیه بین‌المجالس اسلامی/

تاکید رییس مجلس امارات برای دوری از اجتهاد دوگانه در جهان اسلام

تاکید رییس مجلس امارات برای دوری از اجتهاد دوگانه در جهان اسلام

رییس مجلس امارات متحده عربی گفت: جهان اسلام در شرایط دشواری قرار دارد و کشورهای اسلامی گرفتار مشکلاتی چون محیط زیست، فقر، بحران‌های بین‌المللی پی‌درپی و چالش‌های سیاسی داخلی هستند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، احمد محمد المور در نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو همکاری‌های اسلامی گفت: حفظ هویت و فرهنگ اسلامی و پرهیز از جدایی امت اسلامی و طوایف مذهبی شرایطی را به وجود آورده است که همکاری کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی را بیشتر کرده است.

وی تاکید کرد: هرآن‌چه که موجب دودستگی می‌شود را باید از بین برد. جمعیت امت اسلامی بیش از یک‌ویک‌دهم میلیارد نفر است. این امت باید در قالب مجامع اسلامی در کنار هم قرار گیرند و از اجتهاد دوگانه دوری کنند.

المور متذکر شد: پارلمان‌های کشورهای اسلامی باید همکاری‌های‌شان را تقویت کنند. اصلی‌ترین چالش‌های امت اسلامی حفظ هویت اسلامی قدس است. دشمنان می‌خواهند هویت اسلامی قدس را نابود کنند. آنان قطعنامه‌های بین‌المللی را زیر پا می‌گذارند و حقوق ملت فلسطین را نادیده می‌گیرند.

وی افزود: صدای یکپارچه اسلامی در پارلمان‌های اسلامی و سایر سازمان‌های منطقه‌ای باید به گوش برسد. در ارتباط با مساله قدس باید گفت تجاوزات رژیم صهیونیستی باید در دادگاه لاحه پیگیری شود. شهرک‌سازی صهیونیست‌ها در قدس این شهر را از هویت اسلامی خارج می‌کند. صحبت از جهان اسلام ما را وادار به توجه به مشکلات و چالش‌های کشورهای اسلامی می‌کند. پارلمان‌های اسلامی باید برنامه‌های ویژه‌ای درخصوص ابعاد انسانی در پیش بگیرند. رهبر دولت امارات حمایت از برادران در سختی و راحتی را وظیفه خود می‌داند. همکاری‌های‌مان را باید تقویت کنیم. باید برای تقویت فعالیت‌های اسلامی به ویژه درخصوص بحران سوریه فعال شویم.

وی تاکید کرد: باید از طریق صلح سیاسی در پی وحدت سوریه باشیم و از خونریزی در این کشور جلوگیری کنیم.

الموربا اشاره به نقش مجالس کشورهای اسلامی در پایان دادن به خونریزی در جهان اسلام گفت: نقش مجالس کشورهای اسلامی برای پایان دادن به خونریزی‌ها در جهان اسلام حیاطی است. البته این نقش نیاز به تقویت دارد.

وی سپس با اشاره به گفت‌وگوهای ژنو گفت: مجلس امارات از نتایج گفت‌وگوهای ایران و کشورهای غربی استقبال می‌کند و امیدواریم به راه‌حل خوبی منتهی شود. همچنین امیدواریم این گفت‌وگوها به شکوفایی و پیشرفت ایران ختم شود.

وی با اشاره به مشکلات منطقه‌ای کشورش گفت: در پی حل اختلافات مرزی در همه کشورها هستیم. گفت‌وگوهای دوجانبه و طرح شکایت‌ها در دادگاه‌های بین‌المللی را در این مسیر کارساز می‌دانم.

انتهای پیام

کد N131989

وبگردی