آفتاب

راکتور تحقیقاتی فارس در دانشگاه شیراز راه‌اندازی می‌شود

راکتور تحقیقاتی فارس در دانشگاه شیراز راه‌اندازی می‌شود

رییس بخش مهندسی هسته‏‌ای دانشگاه شیراز گفت: با پی‏گیری‏‌های مسوولان در سطح کشور و استان فارس، و با همراهی سازمان انرژی اتمی و هیأت رییسه‏ دانشگاه شیراز، آرزوی 40 ساله‏ داشتن یک راکتور تحقیقاتی محقق می‌شود.

به گزارش گروه دریافت خبرخبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه فارس، محمدرضا نعمت‌الهی در حاشیه نمایشگاه دستاوردها، قطعات و تولیدات شرکت سوخت راکتورهای هسته‏‌ای (سوره) وابسته به سازمان انرژی اتمی ایران در دانشگاه شیراز، گفت: پیگیری‌های لازم برای راه‌اندازی راکتور تحقیقاتی 10 مگاواتی از سوی دانشگاه شیراز تداوم دارد.

وی اضافه کرد: این دانشگاه در سال 1352 قرارداد خرید یک راکتور تحقیقاتی از شرکت جنرال الکتریک آمریکا داشته که به دلیل سیاست‏‌های وقت مبنی بر تمرکز فعالیت‏‌های هسته‏‌ای در سازمان انرژی اتمی و پذیرش NPT، به تعویق افتاده است.

رییس مرکز تحقیقات ایمنی هسته‏‌ای افزود: به محققان فنی مهندسی، علوم پزشکی، کشاورزی و صنعتی این نوید را می‏‌دهیم که ان‏‌شاءالله با راه‏‌اندازی راکتور تحقیقاتی دانشگاه شیراز، نه تنها به استان فارس، بلکه به استان‏‌های همجوار نیز خدمات گسترده‏‌ای ارائه خواهد شد.

نعمت‏‌الهی به گوشه‏‌ای از توانمندی‏‌های هسته‏‌ای کشورمان هم اشاره و خاطرنشان کرد: این باعث افتخار است که دانش‏‌آموختگان دانشگاه‏‌های ایران به‌ویژه دانشگاه شیراز، در بومی‏‌سازی صنعت هسته‏‌ای نقش اساسی داشته‏‌اند.

رییس بخش مهندسی هسته‏‌ای دانشگاه شیراز با بیان این که هم اکنون این دانشگاه با دانشگاه‏‌های توهوکوی ژاپن، تورینوی ایتالیا و دو دانشگاه از ایالات متحده‏ آمریکا در زمینه‏‌ی علوم و فنون هسته‏‌ای دارای ارتباطات علمی است، گفت: با توجه به تحولات اخیر درباره‏ شفاف‏‌سازی فعالیت‏‌های هسته‏‌ای کشورمان، در آینده‏ نزدیک ارتباطات علمی بین دانشگاه شیراز و دانشگاه‏‌ها و مراکز تحقیقاتی هسته‏‌ای خارج از کشور گسترش می‏‌یابد.

به گزارش ایسنا،‌ نخستین بخش مهندسی هسته‏‌ای کشور، ابتدای دهه‏‌ی 50 در دانشگاه شیراز راه‏‌اندازی شد و هم اکنون دانشجویان این بخش در سه گرایش راکتور، پرتوپزشکی و کاربرد پرتوها در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری مشغول تحصیل و پژوهش هستند.

براساس این گزارش در نمایشگاه دستاوردها، قطعات و تولیدات شرکت سوخت راکتورهای هسته‏‌ای (سوره) وابسته به سازمان انرژی اتمی ایران، مجتمع سوخت راکتور تحقیقاتی تهران، قطعات سوخت راکتور اراک، برخی از فرآورده‏‌های خط تولید زیرکونیوم (Zr) و خط تولید فرآوری اورانیوم (U) و مطالب علمی مرتبط در قالب پوستر و فیلم‏‌های آموزشی در معرض دید دانشگاهیان قرار گرفته است.

انتهای پیام

کد N131982

وبگردی