آفتاب
دیدار با کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان

تاکید جهانگیری بر بازگشت داوطلبانه پناهندگان افغان به کشورشان

تاکید جهانگیری بر بازگشت داوطلبانه پناهندگان افغان به کشورشان

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به پذیرایی جمهوری اسلامی ایران از انبوه پناهندگان افغان و عراقی، بر لزوم فراهم شدن شرایطی برای بازگشت داوطلبانه پناهندگان به کشورشان تاکید کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) دکتر اسحاق جهانگیری عصر امروز (سه شنبه) در دیدار آنتونیو گوترس - کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان با یادآوری روند رو به کاهش میزان بازگشت داوطلبانه پناهندگان افغان از ایران به کشورشان در سالهای اخیر، گفت: انتظار داریم جامعه جهانی به وظایف خود برای کمک به بهبود شرایط پناهندگان عمل کرده و حضور فعال‌تری در ساماندهی وضعیت این افراد و بازگشت آنها به کشورشان داشته باشند.

معاون اول رئیس جمهوری افزود: ایران یکی از کشورهایی است که در دهه‌های گذشته علی رغم دریافت کمترین کمکهای بین المللی و با وجود مشکلات جنگ تحمیلی و تحریمهای دشمنان، بیشترین آوارگان و پناهندگان را در خود جای داده که این موضوع بار سنگینی را بر جمهوری اسلامی ایران تحمیل کرده است.

جهانگیری با اشاره به تحصیلات، تجربیات و مهارتهایی که پناهندگان افغان در ایران آموخته و کسب کرده‌اند، خاطرنشان کرد: این افراد می توانند پس از بازگشت، نقش موثر و سازنده‌ای در بازسازی کشورشان داشته باشند و مقامات کشور افغانستان نیز باید از این ظرفیت استفاده کنند.

معاون اول رئیس جمهوری همچنین با اشاره به برگزاری کنفرانس بین المللی راه حل های راهبردی برای پناهندگان افغان، در خصوص حمایت از بازگشت داوطلبانه گفت: ایران از دستاوردهای این کنفرانس حمایت می کند و معتقد است این کنفرانس می تواند نقش موثری در بازگشت داوطلبانه آوارگان به کشورشان داشته باشد.

کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان نیز در این دیدار با تقدیر از رویکرد جمهوری اسلامی ایران در پناه دادن به آوارگان و پناهندگان افغان و عراقی گفت: ایران مدارس، بیمارستانها و مرزهای خود را به روی این پناهندگان باز کرده به گونه ای که این افراد همانند مردم ایران از همه مزایا برخوردار هستند.

آنتونیو گوترس با اشاره به مشکلات اقتصادی ایران و کمکهای بسیار کم از سوی جامعه بین الملل، اقدامات جمهوری اسلامی ایران در قبال آوارگان و پناهندگان را شایسته و درخور ستایش دانست و گفت: کمیساریای عالی ملل متحد در امور پناهندگان از هیچ کمکی برای بازگشت داوطلبانه پناهندگان دریغ نخواهد کرد و توجه جامعه بین الملل را به وظایف‌شان در این زمینه جلب خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N131979

وبگردی