آفتاب
در حاشیه کنفرانس مجالس صورت گرفت؛

دیدار رئیس جمهور با روسای مجلس اردن، بنگلادش و آذربایجان

دیدار رئیس جمهور با روسای مجلس اردن، بنگلادش و آذربایجان

رییس‌جمهور کشورمان در حاشیه نهمین اجلاس روسای مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با روسای مجلس کشورهای بنگلادش، آذربایجان و اردن دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی رییس‌جمهوری در حاشیه نهمین اجلاس روسای مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با روسای مجلس کشورهای بنگلادش، آذربایجان و اردن دیدار کرد.


علاقمند به توسعه همکاری‌ با بنگلادش در همه زمینه‌ها هستیم

حسن روحانی در دیدارِ رییس مجلس ملی بنگلادش گفت: همکاری‌های پارلمانی کمک بسیار خوبی برای توسعه روابط است.

وی با بیان اینکه روابط ایران و بنگلادش برای ما اهمیت زیادی دارد، گفت: بنگلادش کشور مسلمان و دوست ایران است که در طول سالیان دراز روابط دو کشور به خوبی توسعه یافته است.

رئیس‌جمهوری گفت: ما علاقمند هستیم در تمامی زمینه‌های روابط دو جانبه همکاری های خود را توسعه دهیم.

رییس مجلس بنگلادش نیز در این دیدار گفت: حامل سلام های گرم مردم و دولت بنگلادش برای جنابعالی و ملت ایران هستم.

شیرین شرمین چادوری روابط ایران و بنگلادش را روابط بسیار خوبی توصیف و اظهار کرد: دوستی میان دو کشور به سالهای خیلی دور باز می گردد و ما متعهد هستیم که روابط خود را به صورت بسیار قوی با ایران در همه زمینه ها توسعه دهیم.

باید برای وحدت بیشتر امت اسلام تلاش کنیم

همچنین حسن روحانی رییس‌جمهوری در حاشیه نهمین اجلاس روسای مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در دیدار با رییس مجلس ملی آذربایجان اظهارداشت: روابط با کشور دوست و برادر آذربایجان برای ما اهمیت دارد و باید در تمامی زمینه های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی توسعه یابد.

روحانی با اشاره به دیدار رئیس‌جمهوری آذربایجان در حاشیه اجلاس داووس و اینکه امنیت آذربایجان برای ما بسیار مهم است، اظهار کرد: تصمیمات و توافقات مهمی در این دیدار اتخاذ شد که باید عملی شوند.

رییس جمهوری با بیان ضرورت همبستگی کشورهای اسلامی گفت: لزوم تحرکی جدید برای وحدت جهان اسلام احساس می شود و ما برای این هدف تلاش خواهیم کرد.

رییس مجلس ملی آذربایجان در این دیدار ضمن ابلاغ سلام های گرم رئیس جمهوری کشورش به روحانی گفت: ایران و آذربایجان دو کشور دوست و برادر هستند و باید روابط خود را در همه زمینه ها هرچه سریعتر گسترش دهند.

وکتای اسدوف گفت: ما دیدار اخیر رییس جمهوری ایران و آذربایجان را دیداری تاریخی و نقطه عطفی در روابط دو کشور می دانیم.

وی در این راستا تاکید کرد: باید روابط اقتصادی دو کشور را نیز گسترش دهیم و امیدواریم با پشتیبانی های دولت جنابعالی این مهم محقق شود.

رییس مجلس ملی آذربایجان افزود: سخنرانی جنابعالی پیام ویژه‌ای برای دنیای اسلام داشت و ما امیدواریم سخنرانی جنابعالی برای دنیای اسلام سرآغاز فصل جدیدی باشد.

اسدوف گفت: دین اسلام دین دوستی و برادری است، اما کسانی هستند که چهره دیگری از اسلام ارائه می دهند؛ لذا باید به دنیا نشان دهیم که این چهره واقعی دین اسلام نیست.


مقابله با تروریسم، برقراری ثبات و رجوع به آراء مردم اصول سه‌گانه حل مسأله سوریه است
 

حسن روحانی رییس‌جمهوری در حاشیه نهمین اجلاس روسای مجالس کشورهای عضو سازمان کشورهای همکاری اسلامی در دیدارِ رییس مجلس اردن اظهارداشت: ما مصمم به توسعه روابط با کشور مسلمان و برادر اردن هستیم.

روحانی با بیان اینکه برقراری صلح و ثبات در منطقه برای ایران بسیار مهم است، گفت: همکاری های ایران و اردن می تواند به تحقق این امر کمک کند.

رییس جمهوری مشکل تروریسم در منطقه را معضلی مهم دانست و با اشاره به شرایط سوریه افزود: در اوضاع سوریه باید بپذیریم که مسئله تروریسم مسئله اول است. تروریست ها حتی در راه ارسال کمک‌های انسان دوستانه به مردم سوریه نیز مشکل می‌آفرینند.

روحانی برقراری ثبات را در این مسأله مهم دانسته و افزود: از نظر ایران برقراری ثبات در سوریه دومین ضرورت غیرقابل اغماض است، تا مردم آن کشور پس از حل معضل تروریسم و برقراری ثبات از طریق دموکراسی و انتخابات، رأی خود را حاکم نمایند.

رییس‌ جمهوری با تاکید براینکه به عنوان سومین محور باید زمینه گفتگو بین مردم سوریه را فراهم نمود، گفت: آینده سوریه باید توسط مردم و رأی و نظر آنها و در انتخابات آزاد تعیین شود.

رییس مجلس اردن نیز در این دیدار گفت: من حامل سلام‌های گرم پادشاه اردن به جنابعالی و ملت ایران هستم.

عاطف الطراونه گفت: اردن امیدوار است روابط خوب ایران و اردن بیش از پیش گسترش یابد و ما برای توسعه روابط اقتصادی و سیاسی با کشور برادر و مسلمان ایران تلاش می کنیم.

رییس مجلس اردن افزود: ما برای نقش منطقه ای ایران احترام فراوانی قائل بوده و به این نقش واقف هستیم.

الطراونه با بیان اینکه اردن نیز معتقد است مسئله سوریه باید توسط مردم سوریه حل شود گفت: امیدواریم نقش جنابعالی در پایان دادن به بحران سوریه، که از اولویت بسیاری برخوردار است، مؤثر باشد.

رییس مجلس اردن با بیان اینکه این کشور نیز از تروریسم و افراطی گری نگران است اظهار کرد: ریختن خون مردم مسلمان در سوریه درست نیست و تعیین وضعیت این کشور بر روی میز مذاکره امکان پذیر خواهد بود.

 

کد N131919

وبگردی