آفتاب
رئیس پارلمان ترکیه:

امروز همه نسبت به مشکلات فرقه ای و افراطی گری وظیفه داریم

امروز همه نسبت به مشکلات فرقه ای و افراطی گری وظیفه داریم

رئیس پارلمان ترکیه گفت: امروز نسبت به مشکلات سیاسی، فرقه ای و افراطی گری که فرا روی ملتها قرار دارد همه وظیفه داریم که از این گونه برخوردها پیش گیری کنیم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، رئیس پارلمان ترکیه در نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی که از صبح امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد با اشاره به اینکه این اتحادیه از زمان تشکیل خود تلاش کرده است صدای جوامع اسلامی را به گوش جهان برساند و همیشه نقش سازنده ای را در جوامع اسلامی ایفا کرده است که مجلس عالی ترکیه همواره از آن حمایت و در برنامه های آن شرکت می کند.

وی افزود: هزاره جدید در اختیار ما، فرصتها و چالشهایی را قرار داده که باید کاری کنیم چالشها به فرصت تبدیل شود، هر زمان که ما از انجام مسئولیتهای خود غفلت کنیم دچار رنجش خواهیم شد.

رئیس پارلمان ترکیه ادامه داد: باید بر اساس احترام به شان انسانی به دنبال حل مشکلات باشیم. و راه حال مبتنی بر حاکمیت های قانونی و ارزشهای اسلامی ایجاد کنیم؛ کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز باید به دنبال استانداردهای جهانی و ارزشهایی که ریشه در اسلام دارد باشند و بر اساس آن با جوامع اسلامی مواجهه کنند.

رئیس پارلمان ترکیه گفت: ترکیه اخیرا اقدامات جامعی را برای ارتقاء این ارزشها آغاز کرده که مجلس ترکیه نقش رهبری را در انجام این اصلاحات بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه امروز آفریقا و خاورمیانه دچار رنجهایی هستند که ما باید برای حل آن به ملتهای این کشورها کمک کنیم گفت: فرآیند آشتی ملی و گفتگو می تواند مشکلات خاورمیانه را حل کند، تا زمانی که دولتها به خواست ملتها احترام نگذارند مشکلات ادامه خواهد یافت.

رئیس پارلمان ترکیه گفت: نسبت به مشکلات سیاسی، فرقه ای و افراط گرایی که امروز فراروی ملتها قرار دارد همه وظیفه داریم که از این برخوردها پیش گیری کرده و روحیه مدارا از خود نشان دهیم.

وی گفت: مسلمانان اعم از شیعه و سنی باید دست به دست هم داده و به مسائل فرقه ای ابتکا نکنند که باعث اختلاف و تفرقه است.

وی با بیان اینکه صلح بین اسرائیل و فلسطین می تواند به استقرار صلح در جهان کمک کند گفت ترکیه به یافتن راه حلی برای مساله فلسطین علاقه مند است، هر دو طرف باید اراده سیاسی از خود نشان دهند.

وی افزود: ما در راستای حمایت از فلسطین 30 میلیون دلار کمکهای توسعه ای در اختیار دولت خود مختار فلسطین قرار دادیم و علاوه بر آن حمایتهای دیگری انجام داده ایم و باز هم در جهت ایجاد صلح پایدار در فلسطین حرکت خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی به جوامع اقلیت مسلمان توجه بیشتر کنند گفت: بر اساس پیام اسلام باید به مشکلات این جوامع توجه زیادی کنیم.

رئیس پارلمان ترکیه خاطر نشان کرد: مبارزه با فقر در دستور کار ماست، ما نیاز به حمایت از فرآیندهای اقتصادی در کشورهای اسلامی داریم و باید به مسائل انسانی در کشورهای فقیر توجه بیشتری نشان دهیم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که میزبان بعدی اجلاس این اتحادیه در کشور ترکیه باشند.

 

 

کد N131912

وبگردی