آفتاب
رئیس پارلمان سوریه در اجلاس مجالس کشورهای اسلامی:

انتقاد از حضور کشورهای اسلامی در کشتار مردم سوریه/ صندوق رأی سرنوشت کشور سوریه را مشخص می کند

انتقاد از حضور کشورهای اسلامی در کشتار مردم سوریه/ صندوق رأی سرنوشت کشور سوریه را مشخص می کند

رئیس پارلمان سوریه با تاکید بر راه حل سیاسی در حل بحران سوریه اظهار داشت: تنها صندوق رأی سرنوشت کشور ما را مشخص می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد جهاد اللحام رئیس پارلمان سوریه در نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی گفت: درود عربی و اسلامی از سوی کشور صابر، شکیبا و ملت پایدار سوریه را که در برابر تروریسم بین المللی قد علم کرده است به حضورتان اعلام می کنم.

وی افزود: سوریه در رویارویی با جنگ بین‌المللی با همکاری کشورهای همسایه که رودرروی ما ایستاده و با ابزار گوشت خواران و با حمایت غرب و آمریکا علیه کشور ما شوریده اند و زیرساخت های کشور ما را از بین برده‌اند.

اللحام با تاکید بر اینکه کشور سوریه بهترین کشور و دارای همزیستی مسالمت آمیز بین طوایف گوناگون است، اظهار داشت در ابتدای تاسیس این اتحادیه تعهد کردیم در امور کشورهای دیگر دخالت نکنیم، اما امروز کشورهایی که عضو اتحادیه کشورهای اسلامی هستند، شبانه روز کار می کنند تا جنایت را علیه کشور ما اعمال کنند.

رئیس پارلمان سوریه تاکید کرد: برخی از کشورهای عضو اتحادیه با حمایت از مخالفین و معارضین در امور ما دخالت می کنند و مشروعیت ما را زیر سوال برده اند که نه با منشور سازمان ملل و نه با منشور کشورهای همکاری اسلامی سازگار نیست.

وی ادامه داد: این حالات از طریق اعزام نیرو، ترویج افکار تکفیری و گسیل نیروهای مسلح مبارز توسط کشورهای همسایه برای مبارزه با مردم سوریه و نظام سوریه است.

اللحام یادآور شد: بر اساس آمار غربی حدود 40 هزار نفر از 83 کشور دنیا به سوریه اعزام شدند در حالی که در اتحادیه کشورهای اسلامی باید به گسترش ارزش های والای اسلامی و گفتگوی تمدن ها متعهد باشیم.

رئیس پارلمان سوریه با اشاره به اینکه امروز کشورهای مسلمانی را می بینیم که میلیاردها دلار هزینه می کنند تا مسلمانان را بکشند و گروه های فتنه را علیه دیگر کشورهای مسلمان بسیج کنند، اظهار داشت: برای رویارویی با فرقه های اسلامی یک فتوای واحد مبنی بر جنگ علیه اسرائیل از سوی برخی کشورهای اسلامی نشنیده ایم اکنون در کجای تعهدات خود قرار داریم؟

وی افزود: برخی کشورها دولت ما را به ویران کردن مدارس و بیمارستان ها متهم می کنند که آن هم بر اساس فیلم های ساخته شده و گمراه کننده توسط بیگانگان که براساس اخبار کذب است.

اللحام تاکید کرد: کسانیکه به کلیساها، مساجد و بیمارستان ها حمله می کنند فقط غرب استکباری و گروه‌های تکفیری هستند ما به سیستم بهداشتی و خدمات آموزش پزشکی رایگان خود می بالیم، این، سوریه است و خواهد ماند و ملت گونه دیگری را نخواهد پذیرفت و این چهره خدشه دار شده سوریه را نمی پذیرد.

رئیس پارلمان سوریه ادامه داد: ناوهای آمریکا و فرانسه با کمک اسرائیل در منطقه حاضر شدند و هدف آنها یکی است از بین بردن مقاومت فلسطین. در برابر چنین رخدادی دولت ما با احساس مسئولیت طرح حل و فصل مسائل سوریه را طراحی و اصلاحات سیاسی را آغاز کرد.

وی ادامه داد: با گفتگوی جدی می توانیم به فرمول مشترک ساختن سوریه دست یابیم.

اللحام با اشاره به حضور در ژنو2 اظهار داشت: شرکت ما در ژنو2 بدون پیش شرط نشان از عزم و اراده ما برای دستیابی به گفتگوی سیاسی و راه حل مسالمت‌آمیز است متاسفیم که بگوییم کسانی خود را نماینده معارضان سوری معرفی می کنند که توسط آمریکایی ها معرفی شده اند و قدرت تصمیم گیری مگر با اجازه سفیر سابق آمریکا در دمشق را ندارند.

رئیس پارلمان سوریه ادامه داد: ما به دنبال راه حل سیاسی هستیم تا کشور را از ویرانی بیشتر نجات دهیم و وحدت کشور را مصون بدارد. آینده سوریه به دست مردم سوریه است و از رهگذر صندوق رای ساخته می شود نه از طریق کلنگ بیگانه، بمب، توپ و سلاح مخرب. صندوق رای باید سرنوشت کشور ما را مشخص کند.

وی با اشاره به اینکه سازمان و اتحادیه کشورهای اسلامی در برابر یک آزمون واقعی قرار دارد، گفت: این آزمون در سوریه است و با احساس مسئولیت باید کار را پیش ببریم و در برابر موج اعزام تروریست ها به سوریه موضع نشان دهیم.

اللحام تصریح کرد: اعزام تروریست خطری منحصر به سوریه نیست، اگر از مسئولیت خود دست بکشیم، دامن گیر کل منطقه خواهد شد و زمینه را برای گسترش تروریسم قوی تر خواهد کرد.

رئیس پارلمان سوریه با تشکر از مواضع جمهوری اسلامی ایران به ویژه مقام معظم رهبری و رئیس جمهور گفت: از تلاش جمهوری اسلامی بخاطر مواضعی که انتخاب کردند و به دفاع از حقوق حقه ملت سوریه اهتمام ورزیدند، تشکر می کنیم.

لاریجانی در پایان سخن محمد جهاد اللحام گفت: امیدواریم مساله سوریه به پایان برسد و مردم شریف سوریه زندگی خوبی داشته باشند و هرچه سریعتر مشکلات این کشور حل شود.

کد N131911

وبگردی