آفتاب
/نهمین اجلاس اتحادیه بین‌المجالس اسلامی/

رییس مجلس قطر:‌ خاورمیانه عاری از سلاح‌ کشتار جمعی و هسته‌ای شود

رییس مجلس قطر:‌ خاورمیانه عاری از سلاح‌ کشتار جمعی و هسته‌ای شود

رییس مجلس قطر با تاکید بر حق خدشه‌ناپذیر همه کشورها برای استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای بر لزوم عاری شدن خاورمیانه از سلاح‌های کشتار جمعی و سلاح‌های هسته‌ای تاکید کرد.‌

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محمد بن مبارک الخلیفی در نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی سازمان همکاری‌های اسلامی اظهار کرد:‌ جهان اسلام در شرایط بسیار حساسی به سر می‌برد و اوضاع کنونی اقتضا می‌کند تلاش‌های مضاعفی برای مقابله با مشکلات جهان اسلام داشته باشیم.

وی با تاکید بر لزوم تقویت مبادلات بازرگانی بین کشورهای اسلامی افزود:‌ این اجلاس درحالی برگزار می‌شود که اسرائیل همچنان به یاغی‌گری خود ادامه می‌دهد و به قتل، کشتار، ویرانی خانه‌ها، شهرک‌سازی و تحریم‌ ضالمانه غزه ادامه می‌دهد و این غیر از تجاوز به قدس شریف وسلب تابعیت از شهروندان فلسطینی از بیت‌المقدس است که چالش آشکار علیه قوانین بین‌المللی است و جامعه بین‌الملل باید مسوولیت آن را به دوش بکشد و به اسرائیل فشار آورد که به مقررات بین المللی پایبند باشد.

رییس مجلس قطر با تاکید بر «لزوم پایان دادن اختلافات میان گروه‌های فلسطینی» افزود: موضع قطر موضعی شناخته شده است و ما همواره از ملت فلسطین حمایت کرده‌ایم همچنان که مواضع امیر قطر هم در حمایت از مساله فلسطین و ادامه کمک‌ها به منظور بازپس گرفتن حقوق غصب شده ملت فلسطین وبرپایی کشور فلسطین به پایتختی قدس است.

محمد بن مبارک ادامه داد: کشورهای مسلمان باید برای اوضاع فاجعه‌آمیز سومالی فکری کنند، از مسلمانان میانمار حمایت کنند تا به اوضاع مسلمانان در آفریقای مرکزی و پاکسازی نژادی که به کشته شدن و آواره شدن هزاران نفر انجامیده پایان داده شود.

وی با بیان این‌که «تروریسم به هیچ دینی و ارزشی اعتقاد ندارد» تصریح کرد:‌ ما باید تلاش‌های خود را برای برخورد با تروریسم یکسان کنیم و بین مقاومت و مبارزه مشروع با تروریست تفاوت قائل شویم.

رییس مجلس قطر در ادامه با تاکید بر حق ثابت و خدشه‌ناپذیر کشورها برای استفاده و بهره‌برداری انرژی مسالمت‌آمیز هسته‌ای گفت: در عین حال بر عاری شدن خاورمیانه از سلاح‌های کشتار جمعی و سلاح‌های هسته‌ای از جمله اسرائیل تاکید شود تا سیاست یک بام دو هوا از این رهگذار تایید نشود.

محمدبن مبارک افزود: ما خواهان برقراری یک گفتمان و هم زیستی مسالمت‌آمیزی و برخورد با تعصب با دین مبین اسلامی هستیم با تاکید بر این‌که گفتمان سازنده و گفت‌وگوی بین تمدن‌ها برای همه کارساز خواهد بود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که اجلاس بین‌المجالس اسلامی در نهمین دوره خود بتواند گام‌های بلندی برای همکاری بین کشورهای اسلامی و حفظ صیانت از حقوق کشورهای اسلامی بردارد.

انتهای پیام

کد N131872

وبگردی