آفتاب
/نهمین اجلاس اتحادیه بین‌المجالس اسلامی/

دست نیاز پاکستان به سوی کشورهای اسلامی برای دستیابی به دموکراسی

دست نیاز پاکستان به سوی کشورهای اسلامی برای دستیابی به دموکراسی

رییس انجمن ملی پاکستان گفت که طی سال‌های گذشته 60 هزار نفر در این کشور جان خود را در مبارزه با تروریسم از دست داده‌اند و این کشور برای دستیابی به دموکراسی به کمک دیگر کشورهای اسلامی نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سردار ایاز صادق در نهمین اجلاس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی گفت: اجلاس بین المجالس در مقطع حساسی برگزار شده و ما فرصتی به دست آوردیم که از گذشته تلخ ملمو از درگیری جدا شویم و به سمت آینده‌ای همراه با پیشرفت و سعادت برای ملت‌ها حرکت کنیم و این مسوولیت بر دوش ما است.

وی افزود: جهان اسلام امروز از اندونزی تا مراکش 57 عضو دارد و 1.6 میلیارد نفر جمعیت دارد یعنی 25 درصد کل جمعیت جهان مسلمان هستند. در این میان 70 درصد نفت خام جهان، 50 درصد ذخایر گاز طبیعی، 45 درصد مواد خام کل جهان و 65 درصد کل منابع طبیعی در اختیار کشورهای مسلمان قرار دارد. ضمن این که کشورهای اسلامی سرمایه انسانی و مادی عظیمی هم دارند.

رییس انجمن ملی پاکستان افزود:‌ متاسفانه کشورهای اسلامی نتوانسته‌اند با استفاده ازاین منابع به پیشرفت و سعادت برسند و امروز 55 درصد مردم در کشورهای اسلامی با سواد هستند یعنی از هر 20 نفر در دنیا که کمترین سطح تحصیلات دارند 15 نفر از کشورهای اسلامی هستند، همچنین 3.7 درصد میزان بودجه تخصیص داده شده در کشورهای جهان برای علم و تکنولوژی و تحقیق است در حالی که این میزان در کشورهای اسلامی یک درصد است.

وی ادامه داد: دور باطل فقر ، جهالت و بیماری باعث شده فرصت‌ها از بین برود و باعث سرخوردگی و به وجود آمدن تمایلات افراطی شده ما باید این دور باطل را از بین ببریم زیرا تا وقتی که برخوردهای قومی و مذهبی جهان اسلام تهدید می‌کند با این پدیده مقابله کرد.

سردار ایاز صادق با تاکید بر لزوم احترام به پیام صلح و دوستی اسلام و ارزش‌های اسلامی ادامه داد: ما در پاکستان دو دهه است که با تروریسم می جنگیم و طی سال‌ها 60 هزار نفر جان خود را در مبارزه با تروریسم از دست داده‌اند. امروز درصدد ریشه‌کن کردن این پدیده هستیم، پاکستان به دنبال دموکراسی است وبرای ارتقای دموکراسی به همکاری خواهران و برادارن خود در کشورهای اسلامی نیاز دارد.

وی ادامه داد: ما برای کل امت اسلامی خواهان صلح هستیم و به دنبال همکاری و توسعه مشترک برای همه کشورهای اسلامی هستیم این مسوولیت مشترک به دوش ما است و ما این صلح و سعادت برای همه کشورهای اسلامی می‌خواهیم.

رییس انجمن ملی پاکستان دوستی و مشارکت را سیاست خارجی پاکستان عنوان و خاطرنشان کرد: ما متعهد هستیم که روابط دوستانه را با همه کشورهای افزایش دهیم.

وی در پایان از مجلس شورای اسلامی برای برگزاری اجلاس بین المجالس تشکر کرد و گفت که پاکستان از گذشته با ایران پیوند دیرینه و صمیمانه‌ای داشته است.

انتهای پیام

کد N131866

وبگردی