آفتاب
/نهمین اجلاس اتحادیه بین‌المجالس اسلامی/

رییس مجلس مالزی: تمامی کشورها حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را دارند

رییس مجلس مالزی: تمامی کشورها حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را دارند

رییس مجلس مالزی با تاکید بر لزوم استفاده صلح‌آمیز تمامی کشورها از انرژی هسته‌ای در مورد مساله سوریه گفت که این کشور علاقه‌مند به حل مشکل سوریه است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، واتوک سری پانگلیما پاندیکار در سخنانی در جلسه نوبت عصر نهمین اجلاس کنفرانس مجالس اسلامی گفت که اجلاس بین مجالس اسلامی می‌تواند به تحقق برادری، اخوت و همکاری‌ها به نفع تمامی امت اسلامی کمک کند.

وی با تاکید بر این‌که «باید مشکلات امت اسلامی با کمک کشورهای اسلامی حل شود» گفت: مالزی همواره تلاش کرده تا مشکلات کشورهای اسلامی را با تبادل اطلاعات و تجربیات با سایر برادران مسلمان رفع کند.

وی گفت: مالزی معتقد است که امت اسلامی باید برنامه‌هایش را بر مبنای راهکارهای مهم قرآن اسلامی تدوین کند و هویت اسلامی راحفظ نماید. این مسئولیت بر دوش ما است تا براساس فرهنگ و مذهب مشترک‌مان حرکت کنیم.

رییس مجلس مالزی ادامه داد: در حال حاضر برخی از کشورهای اسلامی در شرایط خوبی نیستند که باید تلاش کرد چالش‌های آن‌ها برطرف شود و برخی از این کشورها حقوق بشر رعایت نمی‌شود و یا از سایر قدرت‌ها نقض می‌شود.

وی با بیان این‌که «مالزی همواره حامی امت اسلامی بوده است» گفت: مالزی در سال 2013 به مردم فلسطین کمک کرد تا اماکن تاریخی و مذهبی تخریب شده اش را تعمیر کند در همان سال نیز مالزی از حق مشروع فلسطین و آرمان‌های مردم دفاع کرد.

وی افزود: مالزی قصد دارد که نقشی در ایجاد اتحاد در بین کشورهای اسلامی به ویژه فلسطین ایفا کند. و مشارکت فعالی در فرایند ایجاد صلح در منطقه داشته باشد.

رییس مجلس مالزی به مشکلات مسلمانان در میانمار اشاره و اظهار کرد: مشکلات امت مسلمان مشکلات همه ما است پس باید تمامی کشورهای اسلامی برای مقابله با آن تلاش کنند. مالزی برای این امر پیشنهاداتی دارد که انتظار می‌رود کشورهای اسلامی از آن استقبال کند.

وی همچنین با بیان این‌که «این کشور علاقه‌مند به حل مساله سوریه است» گفت: از تمامی طرف‌های درگیر درخواست داریم که هرچه سریعتر شرایط دشوار در سوریه حل شده ،‌ شرایطی که برای زنان و کودکان مشکلاتی را به وجود آورده و به خونریزی‌ها و حملاتی منجر شده است.

وی همچنین با بیان این‌که «مالزی معتقد به استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است» گفت که مالزی در عین حال بر این موضوع تاکید دارد که سلاح‌های کشتار جمعی و سلاح‌های هسته‌ای باید جمع شوند و تمامی کشورهای جهان برای رسیدن به این هدف تلاش کنند.

انتهای پیام

کد N131776

وبگردی