آفتاب
/نشست شیوه‌های رسیدگی به اختلافات کارگران و کارفرمایان/

لطفی‌نژاد: عدم پایبندی به اخلاق عامل مهم اختلاف میان کارگر و کارفرما است

لطفی‌نژاد: عدم پایبندی به اخلاق عامل مهم اختلاف میان کارگر و کارفرما است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران، نوسانات اقتصادی، عدم تامین معاش کارگران و بی‌توجهی و عدم پایبندی به اخلاق در محیط کار را مهم‌ترین عوامل اختلافی میان کارگران و کارفرمایان دانست.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احمد لطفی‌نژاد در نشست هم‌اندیشی شیوه‌های رسیدگی به اختلافات کارگران و کارفرمایان که در معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضاییه برگزار شد، با بیان اینکه قانون کار بعد از قانون اساسی مهم‌ترین قانون تلقی می‌شود، اظهار کرد: یکی از عوامل اختلاف میان کارگران و کارفرمایان، بی‌توجهی و عدم پایبندی به اخلاق در محیط کار است؛ زیرا ما یکسری تعهدات دینی را بر عهده داریم که باید آن را در محیط کار هم رعایت کنیم.

وی افزود: بخش دیگری از اختلافات میان کارگران و کارفرمایان مربوط به نوسانات اقتصادی و عدم تامین معاش کارگران و ... است.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان تهران با بیان اینکه در کل کشور نزدیک به 240 هزار دادخواست از جامعه کارگری به هیات‌های تشخیص و حل اختلاف ارجاع شده است، ادامه داد: 90 درصد آرای هیات‌های تشخیص و حل اختلاف بدون ارجاع به دیوان عدالت اداری، رسیدگی می‌شود.

لطفی‌نژاد با بیان اینکه در استان تهران 2/5 میلیون نفر کارگر داریم، افزود: از هر چهار کارگر ایرانی یک نفر در استان تهران کار می‌کند و از این تعداد سالانه 80 هزار دادخواست به هیات تشخیص و حل اختلاف ارجاع می‌شود.

وی یادآور شد: در هیات تشخیص سه نفر نماینده از کارگران و کارفرمایان و دولت حضور دارند و هستند و رای به اسم اداره تامین اجتماعی تمام می‌شود، در صورتی که نماینده‌های جامعه کارگری و کارفرمایان در این هیات‌ها هم حضور دارند.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان تهران ادامه داد: در تهران، کانون هماهنگی شوراهای کار، مجمع نمایندگان کار، کانون انجمن‌های صنفی کار و کانون کارفرمایان وجود دارد. همچنین در استان تهران 400 هزار واحد صنفی، تولیدی و خدماتی، 17 هزار و 500 واحد صنعتی و تولیدی داریم.

لطفی‌نژاد با بیان اینکه 2/5 میلیون نفر کارگر در بخش‌های عمرانی و کشاورزی و ... در استان تهران فعالیت می‌کنند، ادامه داد: با این تعداد کارگر، ما 84 بازرس در بخش‌های ایمنی مربوط به کار داریم و به دلیل کمبود بازرس بخشی از وظایف خود را به بخش‌های دولتی یعنی شرکت‌های خاصی که می‌توانند در بحث کارهای زیان‌آور نظارت تخصصی داشته باشند، واگذار کرده‌ایم.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست محمد عطاردیان دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران با بیان اینکه مدیریت در یک کارگاه نقشی اصلی را بازی می‌کند و کارگاه باید محیط عالی را برای آموزش داشته باشد، گفت: ضمن اینکه روابط اقتصادی باید عادلانه باشد، قرارداد کار بین طرفین باید قرارداد برد برد باشد.

وی تاکید کرد: مشکل ما در روابط کار بین کارگر و کارفرما نیست، بلکه نابسامانی اقتصادی است.

انتهای پیام

کد N131750

وبگردی