آفتاب
درحاشیه کنفرانس اتحادیه مجالس صورت گرفت؛

دیدار و گفتگوی روحانی با روسای مجالس هفت کشور اسلامی

دیدار و گفتگوی روحانی با روسای مجالس هفت کشور اسلامی

رییس جمهوری با روسای مجالس هفت کشور اسلامی دیدار و با ایشان درباره مهمترین مسائل فی‌مابین و منطقه‌ای و جهانی گفت و گو کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه) پس از سخنرانی در افتتاحیه نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی با روسای مجالس ترکیه، اردن هاشمی، پاکستان، ساحل عاج، آذربایجان، اوگاندا و مالزی دیدار و گفت و گو کرد.

روحانی در این دیدارها اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را گسترش روابط با کشورهای اسلامی عنوان و بر افزایش سطح همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی کشورهای مسلمان به ویژه در عرصه مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم تأکید کرد.

سایر روسا و مقامات پارلمانی کشورهای اسلامی شرکت‌کننده در این کنفرانس نیز خواهان ملاقات با رییس جمهوری بودند که این درخواست‌ها به دلیل محدودیت زمانی محقق نشد.

روابط ایران و ترکیه در همه زمینه‌ها در حال توسعه است

حسن روحانی در دیدارِ رییس مجلس ملی ترکیه با اشاره به اینکه توافقات خوبی در سفر رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه به ایران میان دو کشور به عمل آمد، ابراز امیدواری کرد این توافقات به بهبود روابط دو کشور کمک کند.
رییس جمهوری با اشاره به سوابق طولانی و تاریخی دوستی و همسایگی میان ایران و ترکیه گفت: روابط ایران در طول چند ماه گذشته در همه زمینه‌های مختلف با ترکیه در حال توسعه است.

رییس مجلس ملی ترکیه: گسترش روابط ایران و ترکیه نقش به سزایی در جهان اسلام خواهد داشت

رییس مجلس ملی ترکیه نیز در این دیدار سلام و احترام رییس جمهوری و نخست وزیر کشورش را به دکتر روحانی ابلاغ کرد و گفت: مفتخر هستیم که جنابعالی را در ترکیه زیارت کنیم.

جمیل چیچک گفت: تصمیم های مهمی در سفر نخست وزیر ترکیه به ایران گرفته شد و مصمم هستیم هر چه سریع‌تر این تفاهمات اجرایی و عملیاتی شود.

رییس مجلس ملی ترکیه اظهار کرد: امیدوارم اولین نشست شورای عالی سیاسی دو کشور در سفر جنابعالی به ترکیه برگزار شود.

جمیل چیچک با اشاره به سخنان دکتر روحانی در مراسم افتتاحیه اجلاس روسای مجالس کشورهای اسلامی گفت: ما در جهان اسلام با مشکلاتی روبرو هستیم و دو کشور ایران و ترکیه که نقشی کلیدی در منطقه دارند باید با هم در جهت حل آنها تلاش کنند.

رییس مجلس ملی ترکیه با بیان اینکه گسترش روابط ایران و ترکیه نقش به سزایی در منطقه و جهان اسلام خواهد داشت، گفت: اگر مسلمانان برای حل مشکلات جهان اسلام سعی نکنند دیگران در مسائل جهان اسلام دخالت خواهند کرد.

هر اقدامی که بخواهد میان مسلمانان فاصله بیندازد برای ما غیر قابل قبول است

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی با بیان اینکه روابط فی‌مابین بویژه شرایط اقتصادی را باید توسعه دهیم گفت: امیدوارم به زودی شاهد آغازی برای تحرک بیشتر روابط ایران و مالزی باشیم.

رییس جمهوری با بیان اینکه وحدت دنیای اسلام برای ما بسیار با اهمیت است و با تأکید براینکه هر اقدامی که بخواهد میان مسلمانان فاصله بیندازد برای ما غیر قابل قبول است گفت: در جهان اسلام افراطی‌گری مشکل ایجاد می‌کند و ما نباید اجازه دهیم افراطی‌گری نقشی ایفا نماید.

رییس جمهوری ابراز امیدواری کرد که ایران و مالزی در راه همبستگی جهان اسلام و مبارزه با تروریسم نیز همکاری‌های خود را توسعه دهند.

رئیس مجلس ملی مالزی نیز در این دیدار سلام گرم نخست وزیر و مردم کشورش را به دکتر روحانی ابلاغ کرد و گفت: امیدوار هستم در دوران ریاست جمهوری جنابعالی جمهوری اسلامی ایران همواره راه‌های پیشرفت و توسعه را طی کند.

رئیس مجلس ملی مالزی دستاوردها و ابتکارات دولت دکتر روحانی در سطح بین‌المللی و نیز توافق ژنو را تبریک گفت و آن را افتخاری برای منطقه و جهان دانست.

رئیس مجلس ملی مالزی گفت: ما می خواهیم روابطمان را بیش از گذشته توسعه دهیم.

وی همچنین تصریح کرد: با جنابعالی موافقم که باید با افراطی‌گری مبارزه کنیم. ما اطمینان می‌دهیم که برای دوستی ایران و مالزی ارزش و اهمیت خاصی قائل هستیم و اجازه نخواهیم داد اختلافات کوچک میان ما فاصله بیندازد.

ما برای اقدام مشترک به منظور حل معضل تروریسم با پاکستان همکاری می کنیم

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی با اشاره به اینکه زمینه های لازم برای توسعه و گسترش روابط همه جانبه میان دو کشور ایران و پاکستان موجود است ابراز امیدواری کرد تحرک در ابعاد مختلف اقتصادی و سیاسی و فرهنگی میان دو کشور سرعت بگیرد.

رئیس جمهوری با بیان ضرورت مبارزه با تروریسم و افراطی گری تصریح کرد: برای ما تبدیل اختلافات مذهبی و طایفه ای به تروریسم به هیچ وجه قابل قبول نیست.

روحانی با ابراز امیدواری نسبت به بهبود مسائل امنیتی در داخل پاکستان به گونه ای که تاثیرات بازدارنده ای بر جریان افراط و تروریسم بگذارد تاکید کرد: مرز های ما باید امن بماند و این گونه حوادث قابل قبول نیست و ما از دولت پاکستان می خواهیم تمام توان خود را برای حل این معضل بکار بگیرد.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه همکاری های فی مابین دو کشور برادر و مسلمان ایران و پاکستان برای مبارزه با تروریسم باید ادامه یابد گفت: ما برای اقدام مشترک به منظور حل معضل تروریسم با پاکستان همکاری می کنیم.

رییس مجلس سنای پاکستان: تمام اقدامات مناسب را برای مردم ایران انجام خواهیم داد

رییس مجلس سنای پاکستان نیز در این دیدار با عرض تبریک پیروزی دکتر روحانی در انتخابات اخیر گفت: از طرف مردم و مقامات پاکستان برای جنابعالی، مردم و مقامات ایران آرزوی موفقیت می کنم.
سردار ایاز صادق، رییس مجلس سنای پاکستان گفت: تعاملات فراوان شما در حوزه بین المللی را تبریک می گویم چرا که این تعاملات برحوزه جهانی بسیار موثر خواهد بود.

وی گفت: رهبران پاکستان با شما هم عقیده اند که سطح روابط ما در همه جهات باید بسیار توسعه یابد.

رییس مجلس سنای پاکستان مناسبات دو کشور را مثبت و رو به رشد ارزیابی کرده و تاکید کرد: روابط ما با ایران اهمیت بسیاری دارد و من اطمینان می دهم مناسبات اقتصادی میان دو کشور، بخصوص خط لوله گاز ایران و پاکستان را با جدیت ادامه خواهیم داد.

سردار ایاز صادق با اشاره به اینکه پاکستان خود قربانی ترویسم است گفت: مردم و دولت پاکستان در مبارزه با تروریسم بسیار جدی هستند و پاکستان تمام اقدامات مناسب را برای مردم ایران انجام خواهد داد و اجازه نخواهیم داد این اقدامات تروریستی در روابط ما تاثیر بگذارد.

رییس مجلس سنای پاکستان تصریح کرد: مطمئن هستم برخی دولت های خارجی با دامن زدن به این حوادث تروریستی می خواهند برای ما مشکل آفرینی کنند.

کد N131576

وبگردی