آفتاب

دیدار هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران با رییس سازمان ثبت

دیدار هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران با رییس سازمان ثبت

اعضای هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران با رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دشتی‌اردکانی رییس کانون سردفتران و دفتریاران در ابتدای این دیدار که در دفتر ریاست سازمان ثبت انجام شد ضمن گرامیداشت دهه فجر، با بیان اینکه امیدواریم ابلاغ بودجه کانون از سوی سازمان ثبت تا پیش از سال جدید موجبات پیشگیری از مشکلات را فراهم آورد، گفت: درآمدهای کانون سردفتران و دفتریاران پایین آمده و بازنشستگان صنف از حقوق پایین خود ناراضی هستند.

وی با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی در برخی از موارد مشکلاتی را برای سردفتران اسناد رسمی ایجاد کرده است، بیان کرد: این مساله موجبات رنجش خاطر دفاتر اسناد رسمی شده است، در حالی که مالیات‌ها برای این سازمان از سوی همین دفاتر وصول می‌شود، اما هر روز به چالش کشیده می شوند.

عظیمیان عضو هیات مدیره و رییس دفتر حقوقی کانون سردفتران و دفتریاران نیز نکاتی را درخصوص گلایه همکاران از کمبود درآمدی دفاتر اسناد رسمی، مشکلات قطعی سیستم پوز در دفاتر، خدمت رسانی ضعیف شرکت پرداخت الکترونیک سامان، مالیات بر ارزش افزوده و ارتباط کانون مرکز با کانون سایر استان‌ها بیان کرد.

محمد گودرزی ‌عضو هیات مدیره و رییس دفتر نظارت و بازرسی کانون سردفترن و دفتریاران پیشنهاد کرد جلسات مشترکی به صورت دو هفته یکبار با بخش فناوری اطلاعات سازمان ثبت تا رفع تمامی مشکلات سامانه ثبت آنی برگزار شود.

احمدعلی سیروس دیگر عضو هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران نیز درخصوص ماده 7 قانون کاداستر و تکلیف دفاتر و اصلاح قانون دفاتر اسناد رسمی نکاتی را بیان کرد.

در ادامه ‌رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: بحث من بر ارتقاء جایگاه سردفتری است و نه تنها افزایش درآمد دفاتر اسنادرسمی. حقیقتاً نسبت به سازمان ثبت و جامعه سردفتری مناسب با خدمات ارایه شده جایگاه وجود ندارد و علت آن هم آسیب های فراوانی است که با آن روبرو هستند و نگاه‌ها به سردفتری نگاه مناسبی نبوده و این مجموعه یکی از سنگین ترین بخش‌های حقوقی قوه قضاییه دیده می شود. باید با تفاهم و فهم مشترک به سمت ارتقا پیش برویم.

تویسرکانی افزود: مردم در مورد مسائل ثبتی با مشکلات فراوانی روبرو بودند، مشکلاتی که از آنان سلب اعتماد می کرد و این هم نیاز به تحولی اساسی داشت. اقدام در خصوص ثبت آنی اقدام مهمی بود و گویا گمشده‌ای پیدا شده است. در سیستم قبلی ثبت در برخی موارد پاسخگویی لازم وجود نداشت و بسیاری از عملیات‌ها مشخص نبود این مسائل در سیستم جدید رفع شد.

وی با توجه به اینکه اگر قصد داریم به عنوان یک مجموعه کارآمد مطرح باشیم و به کنوانسیون‌های بین المللی بپیوندیم، باید همه تلاش خود را به کار ببندیم، گفت: دارایی با همه هزینه هایی که انجام می دهد در حال حاضر نمی تواند آمار دقیقی ارائه کند، ولی ما امروز مدعی هستیم که با ارائه آماری دقیق و شفاف پیشرو هستیم. این سامانه جدید جلوی فساد را گرفته است و مردم حقیقتاً در این سیستم شاهد عملکرد شفاف ما هستند و اگر در سیستمی اقدامات شفاف، مشخص، دقیق و مستحکم نباشد هر روز دچار یک فساد دیگر می شویم.

‌رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به حذف هزینه میلیاردی کاغذ از ثبت و معاملات تاکید کرد: ما باید مجموعه کارآمد و منظم داشته باشیم و من مجموعه نظام را مجموعه واحدی می بینم و ما امروز به دنبال منافع شخصی نیستیم و من دغدغه ای جز اینکه کار مردم دقیق تر و سریعتر انجام شود ندارم.

وی به سپردن برخی امور به کانون‌های سایر استانها اشاره و بر کاهش هزینه ها تاکید کرد.

تویسرکانی با اشاره به ماده 69 قانون دفاتر اسناد رسمی اظهار کرد: در حال حاضر در مرکز پژوهش‌های مجلس درحال پیگیری و بررسی است.

رئیس سازمان ثبت و املاک کشور ضمن تاکید بر افزایش ارتباطات بین المللی با سایر کشورها به ویژه کشورهای عضو اتحادیه جهانی سردفتران بر لزوم انجام کار هماهنگ در این راستا تاکید کرد.

وی همچنین در خصوص قطعی دستگاه پوز در دفاتر اسناد رسمی با اذعان بر اینکه این قطعی سیستم، مشکلاتی را در دفاتر اسناد رسمی ایجاد کرده است به مذاکرات با مراکز مربوطه اشاره و اعلام کرد در صورت لزوم به ادامه کار با شرکت مربوطه پایان خواهیم داد و اگر شرایط مناسب بود بانک مربوطه را تغییر خواهیم داد.

وی با بیان اینکه کارگروهی در خصوص ثبت آنی مرتباً در حال تشکیل است و ما هم به نوبه خود یاری گر دوستان هستیم تاکید کرد که با طرح این مشکلات در کارگروه و تصمیم گیریهای به موقع شاهد مشکل در ثبت آنی باشیم.

رییس سازمان ثبت و املاک کشور در مورد درخواست برخی از سران دفاتر در زمینه افزایش میزان حق التحریر، از هیأت مدیره کانون سردفتران خواست که بررسی های لازم را انجام دهند و نتیجه را به سازمان ثبت اعلام کنند. برای تحریر باید کف و سقف مشخص باشد و برای آن بازه ای تعیین شود و استدلال داشته باشد و دریافتی باید شفاف باشد. من سیستم بنگاهی را قبول ندارم کسانی که کد رهگیری داشته اند باید آمار دهند و مجبور به اطلاع رسانی باشند. امروز در کشور کسی نمی داند چقدر برای کد رهگیری دریافت شده است و اطلاعات آن کجاست.

تویسرکانی با تاکید بر نقش دفاتر اسناد رسمی در تحقق مواد قانون در خصوص نقل و انتقال املاک به موجب سند رسمی اظهار کرد: در خصوص مواد 46 و47 و 48 قانون ثبت (درخصوص قولنامه‌ها)، دفاتر اسناد رسمی می توانند یاریگر سازمان ثبت باشند و در نقل و انتقال املاک به موجب سند رسمی و مصلحت جامعه بیش از پیش عمل شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر تمام نقل و انتقال املاک رسمی شود تمامی مشکلات ناشی از این مواد برطرف می شوند. همچنین مواد 147 و 148 مربوط به اسناد اتومبیل هم در همین راستا است. در این زمینه نحوه طرح بسیار مهم است. باید مقالات حقوقی نوشته شود و در راستای توسعه ثبت رسمی و آسیبهای جامعه ناشی از نقل و انتقالات عادی باید بیش از پیش اقدام شود و من مدافع آن هستم.

انتهای پیام

کد N131508

وبگردی