آفتاب

سفر اعضای شورای عالی صلح افغانستان به دوبی برای مذاکره با طالبان

سفر اعضای شورای عالی صلح افغانستان به دوبی برای مذاکره با طالبان

منابع آگاه گفتند، هیاتی از شورای عالی صلح افغانستان به دوبی سفر کرده است تا با مقام‌های سابق و کنونی طالبان به امید مقدمه‌چینی برای مذاکرات صلح و پایان درگیری‌های طولانی افغانستان دیدار کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه داون، مقام‌هایی به رهبری محمد معصوم استانکزای، یکی از مشاوران ارشد حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان روز یکشنبه به امارات سفر کرد. مقام‌های شورای عالی صلح و دولت افغانستان نیز این مساله را تایید کردند.

این مقام‌ها که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند، این هیات قصد دارد با گروهی از مقام‌های طالبان به رهبری آقا جان معتصم، وزیر مالی طالبان در سال‌های 1996 تا 2001 میلادی دیدار کند.

این سفر در پی گردهمایی 16 تن از مقام‌های عالی‌رتبه سابق و کنونی طالبان از جمله شش وزیر سابق و شش فرمانده کنونی این شبه‌نظامیان در دوبی صورت گرفت.

پس از این نشست معتصم که زمانی یکی از مقام‌های قدرتمند کمیته سیاسی طالبان بود اما در حال حاضر ارتباطش با این گروه مشخص نیست، در بیانیه‌ای گفت: تمامی شرکت کنندگان در این گردهمایی یک صدا بر لزوم مذاکره و دستیابی به یک راه حل صلح‌آمیز تاکید کرده‌اند.

طالبان سال‌ها مذاکره مستقیم با دولت کرزای را رد کرده است.

دولت افغانستان در بیانیه‌ای گفت: نشست شورای امنیت ملی افغانستان به رهبری حامد کرزای از بیانیه معتصم استقبال کرده و می‌گوید از تلاش‌ها برای دستیابی به یک راه حل صلح‌آمیز برای بحران کنونی استقبال می‌کند.

یکی از مقام‌های دولت افغانستان گفت، بسیار قابل توجه و چشمگیر است که طالبان نشست دوبی تحت رهبری معتصم را رد نکرده است.

انتهای پیام

کد N131491

وبگردی