آفتاب

در نخستین جلسه، دولت جدید لبنان کمیته تدوین بیانیه وزارتی را انتخاب کرد

در نخستین جلسه، دولت جدید لبنان کمیته تدوین بیانیه وزارتی را انتخاب کرد

بیروت- ایرنا- دولت جدید لبنان روز سه شنبه نخستین جلسه خود را به ریاست « میشل سلیمان» رییس جمهوری این کشور در بعبدا (کاخ ریاست جمهوری لبنان) برگزار کرد و در این جلسه اعضای کمیته تدوین بیانیه وزارتی دولت انتخاب شدند.

به گزارش ایرنا، از گروه 8 مارس « محمد فنیش» وزیر مشاور در امور پارلمان و عضو حزب الله، « علی حسن خلیل» وزیر دارایی و عضو جنبش شیعی امل و « جبران باسیل» وزیر خارجه و مسیحی مارونی عضو جریان ملی آزاد به رهبری«میشل عون» عضو این کمیته هستند.

« پطرس حرب» وزیر ارتباطات و مسیحی مستقل نزدیک به حزب جریان المستقبل، «سجعان قزی» وزیر کار و مسیحی عضو حزب الکتائب و «نهاد المشنوق» وزیر کشور و اهل تسنن عضو حزب جریان المستقبل از طرف جریان 14 مارس در این کمیته حضور دارند.

«وائل ابوفاعور» وزیر بهداشت ، دروزی عضو حزب « سوسیالیست ترقی خواه» به ریاست « ولید جنبلاط » در این کمیته عضویت دارد که به اعتقاد کارشناسان نقش و رای مهمی در تصویب بیانیه وزارتی دولت تمام سلام خواهد داشت.

قرار است نخستین جلسه این کمیته عصر فردا (چهارشنبه) در محل نخست وزیر لبنان برگزار شود.

بیانیه وزارتی که از آن به عنوان پاشنه آشیل دولت تمام سلام یاد می شود، مدت هاست بر سر یک بند آن بگومگوهای سیاستمداران شروع شده و تنها براساس یک توافق نانوشته برای مدتی قطع و به بعداز تشکیل دولت موکول شد.

معادله « ارتش، ملت و مقاومت» که تضمین کننده موفقیت لبنان در هر رویارویی با دشمن صهیونیستی است، درج آن در بیانیه وزارتی با مخالفت گروه 14 مارس بوی‍ژه جریان المستقبل به رهبری«سعدحریری» و حزب «نیروهای لبنانی» به ریاست «سمیرجعجع» که حتی حاضر نشد به دلیل حضور حزب الله در دولت سلام شرکت کند، رو به رو شده و برخی وزاری وابسته به المستقبل از جمله « پطرس حرب» که در کمیته تدوین بیانیه وزارتی هم عصو است، تهدید کرده اند که اگر این معادله در بیانیه وزارتی قرار گیرد، استعفا می دهند.

اگرچه گفته می شود تمام سلام خواسته است تا کمیته تدوین بیانیه وزارتی آن را مختصر بگیرد و به مسائل تحریک کننده نپردازد و یا « ولید جنبلاط» یک تیم حقوقی را مامور کرده تا پیش نویس بیانیه را بطوریکه همه طرف ها را راضی کند تهیه کنند، اما ناظران از جمله «نبیه بری» رییس مجلس نمایندگان لبنان هشدار داده اند که دولت لبنان هنگام تصویب بیانیه وزارتی دچار تنش خواهد شد.

براساس این گزارش ایرنا، « سمیر مقبل» معاون نخست وزیر و وزیر دفاع لبنان هنگام ورود به جلسه دولت گفته است : در خلال 4 ماه و یا 4 روز و یا حتی 4 ساعت می توانیم موفق شویم اگر اراده برای کار وجود داشته باشد و در غیراین صورت حتی در 4 سال هم نمی توانیم به موفقیتی دست یابیم.

« رمزی جریج » وزیر اطلاع رسانی جدید لبنان در پایان نخستین جلسه دولت گفت که میشل سلیمان از وزیران دولت تمام سلام با توجه به عمر کوتاه آن خواسته است تا تمام همت خود را برای حل مشکلات لبنان بوی‍ژه بهبود اوضاع امنیتی بکار گیرند.

وی افزود : سلیمان همچنین خواسته است تا دولت تمام سلام، اعلامیه بعبدا را ( اعلامیه ای که موضع لبنان در خصوص بحران سوریه را روشن می کند و در کاخ ریاست جمهوری به امضای طرف های مختلف رسیده است) مورد توجه قرار دهد.

رییس جمهوری لبنان بر اتخاذ سیاست بی طرفی و خویشتنداری در قبال بحران سوریه تاکید دارد.

خاورم ** 2024** 1324
کد N131207

وبگردی