آفتاب

منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم، قطب مهم خودروسازی کشور ‌

منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم، قطب مهم خودروسازی کشور ‌

صنایع خودروسازی اعم از خودروسازان بم، گروه خودرو سازی مدیران خودرو، گروه خودرو سازی کرمان خودرو، گروه خودروسازی کرمان موتور، گروه خودرو سازی راین، ارگ دیزل و بم خودرو شهرستان بم ‌را به عنوان یک قطب خودروسازی فعال در کشور مطرح ‌ساخته است‌.

صنایع خودروسازی اعم از خودروسازان بم، گروه خودرو سازی مدیران خودرو، گروه خودرو سازی کرمان خودرو، گروه خودروسازی کرمان موتور، گروه خودرو سازی راین، ارگ دیزل و بم خودرو شهرستان بم ‌را به عنوان یک قطب خودروسازی فعال در کشور مطرح ‌ساخته است‌.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، مرحوم "ابوالفضل سجادی"، بنیان‌گذار و موسس شرکت کرمان خودرو، علت اصلی انتخاب این منطقه را محرومیت فوق‌العاده بم می‌دانست و ‌امروز دیدگاه و هدف او مبنی بر اینکه که تاسیس یک کانون اقتصادی باعث ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی، محرومیت زدایی، امنیت و در نتیجه جلوگیری از مهاجرت خواهد شد، ‌تحقق یافته است‌.

منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید قبل از پیوستن به مناطق ویژه اقتصادی، سرمایه گذاری خارجی را از طریق همکاری با شرکت خودروسازی دوو کره جنوبی جذب و به تدریج زمینه لازم را برای فعالیت سایر شرکت‌ها فراهم کرد. براین اساس، با مشارکت وسرمایه گذاری‌های گسترده انجام شده و همت متخصصان داخلی، در حال حاضر منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید، تنها منطقه ویژه اقتصادی تخصصی در زمینه صنایع خودروسازی، قطعه سازی و صنایع وابسته به آن درکشور محسوب می‌شود، به طوری‌که در حال حاضر چندین مدل از خودروهای تولیدی در کشور توسط شرکت‌های حاضر در این منطقه ساخته می‌شود.

فرماندار بم به ایسنا می‌گوید: در حال حاضر بم به عنوان یک قطب خودروسازی در سطح کشور مطرح است و بنده معتقدم حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی رونق منطقه در سایر بخش‌ها را نیز به همراه دارد و می‌طلبد همه دستگاه‌های اداری در این امر سهیم شوند و این اطمینان وجود دارد که سرمایه سرمایه‌گذاران پس از بهره‌برداری پروژه‌ها برگشت می‌شود.

"حسین زین‌الصالحین"، از افزایش تولید خودرو در منطقه اقتصادی ارگ جدید بم خبر می‌دهد و می‌‍‌افزاید: فعالیت شرکت‌های مدیران خودرو و کرمان موتور روز به‌ روز بیشتر می‌شود و تولید شرکت مدیران خودرو در سال جاری ۶۰ هزار خودرو است که در سال ۹۳ به ۸۰ تا ۱۰۰ هزار خودرو افزایش می‌یابد.

فرماندار بم می گوید: تولید خودرو در شرکت کرمان موتور نیز بیش از ۱۲ هزار خودرو است که تا پایان سال به ۲۰ هزار افزایش می‌یابد.

وی می‌گوید: شرکت مدیران خودرو در حال تولید خودوری ام‌وی‌ام ۵۳۰ به صورت تاکسی است که فروش این خودرو به زودی در استان خراسان رضوی انجام و در آینده نزدیک در سایر نقاط کشور نیز به فروش می‌رسد.

زین الصالحین با اشاره به وجود منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید می‌گوید: وجود صنعت خودروسازی در شهرستان بم یک ظرفیت خوب است و در این مجموعه بیش از 6 هزار نفر از جوانان ما مشغول کار هستند.

وی با تاکید بر عزم راسخ مسوولان برای حمایت از سرمایه گذاری در شهرستان بم ‌می‌گوید: شکوفایی و توسعه اقتصادی شهرستان و منطقه در گرو تلاش سرمایه گذاران است و ما در راستای حمایت از سرمایه گذاران تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم.

زین الصالحین با اشاره به زیرساخت‌های منطقه از جمله وجود فرودگاه، راه آهن، جاده ترانزیتی و انواع استعدادهای صنعتی و اقتصادی ادامه می‌دهد: سرمایه‌گذاری انجام شده در این منطقه با تکمیل پروژه‌ها با سود مناسب به سرمایه‌گذاران در زمینه‌های مختلف بسرعت قابل بازگشت است.

وی با بیان اینکه همه دستگاه‌های شهرستان برای حمایت از سرمایه‌گذاران و تسهیل امور همکاری ویژه خواهند داشت، می‌گوید: حمایت و پشتیبانی از سرمایه‌گذاران و ارتقای فعالیت بخش خصوصی از مهمترین اقداماتی است که بنده همواره به آن تاکید دارم و معتقدم حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی رونق منطقه در سایر بخش‌ها را به همراه دارد و می‌طلبد تمام دستگاه‌های اداری در این امر سهیم شوند.

فرماندار بم می‌افزاید: دولت و نظام جمهوری اسلامی با پرداخت تسهیلات از سرمایه‌گذاران حمایت و موانع موجود را رفع می‌کند و در حال حاضر این آمادگی در شهرستان وجود دارد و زیرساخت‌های مورد نیاز فراهم شده است.

زین الصالحین، سرمایه‌گذاری را از مباحث مهم در توسعه اقتصادی عنوان و می‌گوید: سرمایه‌گذاری‌های دولتی سبب کاهش فرصت‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی می‌شود و نیاز است که سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی جانشین شود.

فرماندار بم ادامه می‌دهد: یکی از مهم‌ترین امتیازات اختصاصی منطقه ویژه اقتصادی وجود صنایع خودروسازی است که ضمن مونتاژ انواع خودرو زمینه ساخت قطعات نیز فراهم شده و کارخانجات خودروساز از جمله صنایع خودروسازی کرمان، مدیران خودرو، راین خودرو، مهرخودرو، قوای محرکه، ارگ دیزل و رایان‌گستر دیزل در حال فعالیت هستند.

مدیر شهرک ارگ جدید بم نیز به ایسنا می‌گوید: منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید با هدف ایجاد و توسعه زمینه‌های لازم برای فعالیت‌های کارامد صنعتی، جذب فن آوری‌های نوین و افزایش زمینه‌های اشتغال از طریق جلب و هدایت سرمایه گذاری داخلی و خارجی در دهه فجر سال ۱۳۷۶، تاسیس و رسماً کار خود را آغاز کرد. مساحت این منطقه بالغ بر۱۱۰۰هکتار است که در فاصله ۱۰کیلومتری شرق شهرستان بم‌(در جاده بم -زاهدان) در استان کرمان واقع شده‌ است.

فهمی ادامه می دهد: شرکت عمران ارگ بعنوان سازمان مسئول منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید به منظور تحقق بخشیدن به توسعه فعالیت‌های صنعتی، اقتصادی و گردشگری از ابتدای تاسیس بخش عمده‌ای از فعالیت خود را در این منطقه آغاز کرد.

وی ادامه داد: از جمله اقدامات این شرکت ایجاد زیر ساخت‌ها وامکانات پشتیبانی مورد نیاز از قبیل احداث ترمینال اختصاصی در فرودگاه بم، تاسیس ترمینال مسافری و باربری، راه آهن و انبارهای مجهز کالا، تامین آب، برق و مخابرات، ساخت هتل‌ها، امکانات ورزشی، تفریحی، آموزشی و سایر تسهیلات بوده‌ است که علاوه بر فراهم آمدن زمینه‌های لازم برای توسعه پیش از پیش سرمایه گذاری‌های صنعتی، امید می‌رود تا این منطقه با توجه به پتانسیل‌های لازم در آینده‌ای نزدیک به یکی از قطبهای توریستی و تفریحی کشور نیز تبدیل شود.

وی می‌گوید: کارخانجات خودروسازی ما دارای تنوع تولیدات بوده که از جمله می‌توان به خودروهای ریسر، اسپرو، سیلو، ماتیز، لیفان، ایکس 33، ایکس 60، ام‌وی‌ام 110 اتوماتیک و معمولی، ام‌وی‌ام 530 و 315، A13، A15، آونته معمولی و اتوماتیک، ورنا، گل، موسو و دوو اشاره کرد.

وی می‌گوید: با توجه به ظرفیت‌های بالای منطقه و اینکه منطقه قطب خودروسازی شرق کشور است، توسعه بخش خودروسازی و اضافه کردن واحدهای خودروسازی در منطقه موجب افزایش میزان اشتغال است.

گزارش از: فرزانه لشکری، خبرنگار ایسنا، منطقه کویر

انتهای پیام

کد N131045

وبگردی