آفتاب
مشاور رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

هدف از برگزاری همایش فقه هسته‌ای بررسی آثار فقهی فتوای رهبری است

هدف از برگزاری همایش فقه هسته‌ای بررسی آثار فقهی فتوای رهبری است

مشاور رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: هدف از برگزاری همایش فقه هسته‌ای بررسی ابعاد و آثار فقهی، حقوقی و تاریخی فتوای مقام معظم رهبری است.

مشاور رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: هدف از برگزاری همایش فقه هسته‌ای بررسی ابعاد و آثار فقهی، حقوقی و تاریخی فتوای مقام معظم رهبری است.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، عباس‌زاده صبح امروز(سه‌شنبه) در نشست خبری همایش "فقه هسته‌ای" با تشریح برنامه‌های این همایش اظهار کرد: دو هدف از برگزاری این همایش داریم، یکی فتوای مقام معظم رهبری که فرمودند در مسائل هسته‌ای باید حرمت تولید، انباشت و بکارگیری سلاح‌های هسته‌ای را مدنظر قرار دهیم و دومین مساله سخنرانی باراک اوباما بود که به فتوای رهبری اشاره کرد.

وی ادامه داد: این همایش یک همایش علمی است نه یک همایش سیاسی و هدف از برگزاری آن این است که ابعاد و آثار فقهی، حقوقی و تاریخی فتوای مقام معظم رهبری را بررسی کنیم.

مشاور رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اضافه کرد: این همایش در چهار محور تنظیم شده و تاکنون 40 مقاله به آن ارسال شده است که این مقالات با زبان انگلیسی و عربی ترجمه می‌شوند.

عباس‌زاده گفت: از جمله محورهای علمی این همایش این است که در تلاشیم به تبیین ماهیت نظر مقام معظم رهبری بپردازیم که آیا این نظر یک فتوا بوده و یا اینکه یک حکم حکومتی است و از جهت احکام فقهی آیا جزو احکام اولیه است و یا نه جزو احکام ثانویه.

وی ادامه داد: دومین محور این همایش مربوط می‌شود به انباشت سلاح هسته‌ای چراکه ما باید بدانیم این سلاح‌ها در چه راستایی باید به کار گرفته شود و سومین محور همایش مربوط می‌شود به مبانی نظری، سیاسی و ممنوعیت تولید و انباشت سلاح هسته‌ای و آخرین محور جایگاه حقوقی فتوای رهبری در اسناد بین‌المللی است که اصل مذاکرات برمبنای همین فتوا است.

مشاور رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی یادآور شد: در این همایش علاوه بر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و سازمان انرژی اتمی، چهار دستگاه دیگر نیز فعالیت دارند که از جمله آن دستگاه‌ها مرکز فقهی ائمه اطهار، جامعة‌المصطفی، انجمن‌های علمی حوزه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و فرهنگستان علوم اسلامی است.

عباس‌زاده همچنین تصریح کرد: قبل از این همایش پنج نشست با موضوعات مختلف داشته‌ایم که مقالات علمی به آنجا ارسال شده و توسط اندیشمندان مورد نقد و بررسی قرار گرفته است و مدعوین این همایش، نمایندگان مجلس، سفیران واتیکان و فلسطین، دانشجویانی که در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های انرژی اتمی فعالیت دارند و نمایندگان کشورهای خارجی هستند که در کشور ما حضور دارند. در این همایش از علما و فتواهای آنها نیز استفاده می‌کنیم.

وی در پایان با اشاره به سخنران اصلی مراسم افتتاحیه گفت: در این همایش علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی به ایراد سخنرانی می‌پردازد و در ابتدای مراسم پیام تصویری آیت‌الله جوادی آملی پخش می‌شود و پس از آن آیت‌الله محمدجواد لنکرانی با موضوع "تولید و کشتار سلاح هسته‌ای"، آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست با موضوع "بررسی فقهی تولید انباشت و به کارگیری سلاح‌های کشتار جمعی"، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی با موضوع "مبانی فقهی تحریم، ‌تولید و انباشت هسته‌ای" و نهایتا ناصر قربان با موضوع "مشروعیت یا عدم مشروعیت بکارگیری سلاح هسته‌ای" به ایراد سخنرانی می‌پردازند.

این همایش پنج‌شنبه اول اسفندماه در تالار اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می‌شود که سخنران افتتاحیه علی‌اکبر رشاد است.

انتهای پیام

کد N130987

وبگردی