آفتاب
رئیس‌جمهور در نهمین اجلاس اتحادیه مجالس اسلامی/3/

در شان مسلمانان نیست كه دیگران مشكلات آنها را حل كنند

در شان مسلمانان نیست كه دیگران مشكلات آنها را حل كنند

طبیعی است که نمی‌توانیم بدون کار وفکر و تدبیر وامید وانسجام از دیگران سبقت بگیریم، ما باید با جرات و جسارت و اعتماد به نفس کارهای بزرگ جمعی انجام داده ومسلمانان را درمسیری متفاوت‌تر قرار دهیم.

رییس‌جمهور تاکید کرد: در شأن مسلمانان نیست که قدرت‌های دیگر بخواهند که مشکلات آن‌ها را حل کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی در ادامه سخنان خود در نهمین اجلاس بین المجالس سازمان همکاریهای کشورهای اسلامی گفت: این در شأن مسلمانان نیست که قدرت‌های دیگر بخواهند که مشکلات آن‌ها را حل کرده ویا اقدام به می‌انجیگری کنند. فقدان وحدت و انسجام و دوری از آموزه‌های پیامبر عظیم الشان اسلام این شرایط را برای ما ایجاد کرده است.

وی افزود: تفسیر نادرست از اعتقاد به سرنوشت از پیش تعیین شده، فقدان حساسیت به روش و تفکر کار جمعی، توقف در مسائل ذهنی و انتزاعی، اجازه مداخلات قدرتهای خارجی در برخی کشور‌ها، بی‌تفاوتی در برابر هجمه‌های مخرب فرهنگی، کاهش خودباوری و عدم اعتماد به قدرت عظیم موجود، ‌ضعف اساسی در ایمان به اراده و تسلیم مجموعه از شرایط ناگوار را برای مسلمانان پیش آورده تا نتوانند با فکر و اهتمام و یکپارچگی مسائل خود را حل کنند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: شناخت منظومه جهانی و جایگاه مسلمانان در آن مهم‌ترین چالش فکری ما در تحولات جدید و دگرگونی‌های برآمده از جهانی شدن است. مطالعه متون اسلامی نشان می‌دهد که اسلام منبع تحول وتحرک ورشد است طی چند قرن اول ظهور اسلام مسلمانان تحولی عظیم و مثال زدنی به لحاظ علمی، ‌اخلاقی، اجتماعی و مادی بنا کردند.

وی با تاکید بر اینکه اسلام دارای فرهنگی غنی و مخزنی بی‌پایان از باور‌ها و تعالیم نجات بخش است، گفت: اینکه کدام بخش از آموزه‌های دینی در چه شرایطی اولویت بیشتری دارد و باید مورد اهتمام بیشتر باشد و اینکه مجموعه اصول، اخلاق و باور‌ها در یکجا دیده شود واینکه احکام اسلام با توجه به شرایط زمان و مکان به کار بسته شودبستگی به توان تشخیص قدرت اولویت بندی ابتکار عمل و فکر ودرجه درک عمیق از فرهنگ بلند اسلام و فهم مسائل زمان و جهان را دارد

روحانی ادامه داد: ما به شدت نیاز داریم تا شخصیت و اعتماد به نفس مسلمانان را ارتقا بخشیم، باید ذهن قبیله‌ای غیر مبتکر و غیر متحرک موجود در جوامع اسلامی که ما را از کار و تلاش واهتمام دور نگه داشته است را کنار بگذاریم. تحول در جهان اسلام نیازمند تحول درفکر اندیشه رویکرد و گفتمان است تا جایگاه جمعی مسلمانان در نظم جهانی مشخص شود ما مسلمانان از موثر‌ترین و کارآمد‌ترین ملت‌ها و شهروندان جهانی محسوب می‌شویم.

وی تصریح کرد: طبیعی است که نمی‌توانیم بدون کار وفکر و تدبیر وامید وانسجام از دیگران سبقت بگیریم، ما باید با جرات و جسارت و اعتماد به نفس کارهای بزرگ جمعی انجام داده ومسلمانان را درمسیری متفاوت‌تر قرار دهیم.

روحانی ادامه داد: تمام آنچه در ارتباط با ضرورت تحول در دنیای اسلام عنوان کردم به یک عامل کلیدی وابسته است و آن مدیریت کار آمد وتشخیص دقیق اولویت‌ها است. بحث تشخیص اولویت‌ها در جمهو‌ری اسلامی امری کلیدی است. ما مسلمانان باید سریع‌تر از فاز امنیتی حاکم بر جوامعمان عبو رکرده و به فاز توسعه هدفمند و تولید ثروت و قدرت در سطح جهان منتقل شویم.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: آیا قابل قبول است مردم بی‌گناه سوریه در تمدن نابود شام و شهرهای ویران شده و در چادر زندگی کنند وغیر مسلمانان فکر تامین امنیت وغذای آنان باشند؟ آیا قابل قبول است که کودکان سوری از رفتن به مدرسه محروم باشند؟

وی ادامه داد: آیادرشان ما است که مردم فلسطین در غزه ازحداقل امکانات برخوردادر نباشند، وسرنوشت آن‌ها توسط غیر مسلمانان رقم بخورد؟ آیا درشان ماست که در جای جای جهان اسلام ندای افراطی‌گری و تروریسم سرداده شود ودر گیری‌های مذهبی و طایفه‌ای هر روز خون مسلمانی را به زمین ریزد واسلام هراسی جایگزین دین رحمت والفت شود؟

کد N130847

وبگردی