آفتاب
افخم در نشست خبری مطرح كرد:/3/

تنظیم چهارچوب مذاكرات گام اول مذاكرات وین

تنظیم چهارچوب مذاكرات گام اول مذاكرات وین

امسال با توجه به بحث‌های هسته‌ای و مذاکرات،حضور حماسی مردن در 22 بهمن و حمایت مردم موجب قدرتمندی کارگزاران دستگاه سیاست خارجی می‌شود و این حضور می‌تواند منجر به حضور عزتمندانه و رسیدن به احقاق حقوق هسته‌ای شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص جزئیات مذاکرات ایران و 1+5 گفت: مذاکرات ایران و 1+5 امروز دور جدیدش را آغاز می‌کند. مقدمات این دور با دیدار دیروز آقای ظریف و خانم اشتون آغاز شد. سلسله دیدارها و گفت‌وگوهایی این دور در پی دارد. در گام اول، به تنظیم چارچوب مذاکرات و توافقات دو طرف پرداخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرضیه افخم در ادامه سخنان خود در نشست خبری پیش از ظهر امروز که در وزارت امور خارجه برگزار شد، با تشکر از حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن، حضور مردم را پشتوانه ارزشمندی برای دستگاه سیاست خارجی دانست و گفت: امسال با توجه به بحث‌های هسته‌ای و مذاکرات، این حضور حماسی و حمایت مردم موجب قدرتمندی کارگزاران دستگاه سیاست خارجی می‌شود و این حضور می‌تواند منجر به حضور عزتمندانه و رسیدن به احقاق حقوق هسته‌ای شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص جزئیات مذاکرات ایران و 1+5 گفت: مذاکرات ایران و 1+5 امروز دور جدیدش را آغاز می‌کند. مقدمات این دور با دیدار دیروز آقای ظریف و خانم اشتون آغاز شد. سلسله دیدارها و گفت‌وگوهایی این دور در پی دارد. در گام اول، به تنظیم چارچوب مذاکرات و توافقات دو طرف پرداخته می‌شود.

وی با بیان اینکه مسیر طولانی، پیچیده و دشوار است، خاطرنشان کرد: ما با هوشیاری مذاکرات را پیگری می‌کنیم و البته باید منتظر نتیجه‌ خاصی بود و امیدوارم به تدریج به نتایج مورد نظر برسیم.

افخم در خصوص اینکه آیا نسل جدید چاشنی ایمن انفجاری در این مذاکرات مطرح می‌شود، اظهار داشت: این بحث، یکی از بندها بود و مربوط به مذاکرات آژانس است و به این دور از مذاکرات ربطی ندارد. 7 بند توافقات، در دور بعدی پیرامون آن بحث می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه مقامات آمریکایی گفته‌اند موضوع موشک‌های بالستیک ایران و توقف آب سنگین اراک در این دور مورد بحث قرار می‌گیرد،  تصرح کرد: این دور از مذاکرات فقط صرف موضوعات هسته‌ای است و نه نظامی،چرا که موضوعات نظامی در چارچوب مذاکرات نیست.

وی با تاکید بر اینکه غرب با تبلیغات و تکرار حرف‌هایش در پی القای این است که این مورد نیز در مذاکرات مورد بررسی و بحث قرار می‌گیرد، اذعان داشت: این نظر همانطور که قبلا نیز گفتم، از نظر ما مردود است و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران این موضوع را با حساسیت دنبال می‌کند.

کد N130845

وبگردی