آفتاب
رئیس مجلس کویت:

امیدواریم توافق مقدماتی ایران و 1+5 نهایی شود/ ابراز نگرانی از فراموشی مسأله فلسطین

امیدواریم توافق مقدماتی ایران و 1+5 نهایی شود/ ابراز نگرانی از فراموشی مسأله فلسطین

رئیس مجلس کویت گفت: امیدواریم توافق مقدماتی ایران و 1+5 که گام نخست برای اعتمادسازی در منطقه است به توافق نهایی و دائم منجر شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر در جلسه افتتاحیه نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی که صبح سه شنبه در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، مرزوق علی قانع رئیس مجلس کویت سخنرانی کرد.

وی گفت: تاریخ با حروف طلایی مسیر کشورهای اسلامی و پیام جاودانه اسلام و ارزش های اسلامی را که دعوت به برادری همزیستی مشترک و آبادیانی جهان است ثبت می کند.

وی با تأکید بر اینکه کشور کویت به ایدئولوژی اسلامی پایبند است گفت: کشور کویت به رهبری امیر این کشور برای مشارکت جهان و تقویت همکاری های منطقه ای و بین المللی تلاش می کند و با افتخار اجلاس متعددی را میزبان بوده است.

قانع اظهار داشت: برگزاری اجلاس کشورهای عربی و آفریقایی، تشکیل صندوق بین المللی عربی، برگزاری اجلاس کمک کنندگان به سوریه و بسیج نیروهای اسلامی در این راستا تلاش های امیر کویت است.

رئیس مجلس کویت مسأله فلسطن را مسأله اعراب و اسلام خواند و اظهار داشت: شاهد عقب گردی مسأله فلسطین در نردبان مسائل جهانی بوده ایم و بیم آن می رود که مبارزات مردم فلسطین به فراموشی سپرده شود

وی ادامه داد: اسرائیل به شهرک سازی و یهودی سازی ادامه داده و قطع نامه ها و مصوبات بین المللی را نادیده گرفته بدون اینکه واکنشی از سوی جامعه جهانی را شاهد باشیم ملت فلسطین در تنگا و رنج به سر می برد باید خطرات در حوزه مسائل فلسطین بررسی و موضع لازم اتخاذ شود.

رئیس مجلس کویت اظهار داشت: بی تردید اولین گام در راستای حل مساله فلسطین پایان دادن به دو دستگی میان رهبران فلسطین است.

وی در بخش دیگری از سخنرانی خود به بحران سوریه اشاره کرد و گفت: بحران سوریه هزاران نفر قربانی گرفته و اقتضا می کند موضع یکپارچه اسلامی در قبال این بحران داشته باشیم که در این خصوص از ابتکار عمل امیر کویت در میزبانی اجلاس اول و دوم  و کمک کنندگان به فلسطین تشکر می کنم، امیدواریم طرف های گفتگو به راه حلی برای حل این بحران دست یابند.

رئیس مجلس کویت با استقبال از توافق مقدماتی ایران و 1+5 اظهار داشت: این توافق گام نخست برای اعتماد سازی در منطقه و جهان است و امیدواریم این توافق به توافق نهایی منجر شود.

وی با تأکید بر اینکه همه کشورهای اسلامی باید حق استفاده مسالمت آمیز از انرژی هسته ای را داشته باشد گفت: همه کشورهای منطقه باید به معاهده خلع سلاح هسته ای بپیوندند اسرائیل نیز از این امر مستثنی نیست زیرا زرادخانه های اسرائیل تهدیدی برای کشورهای اسلامی منطقه است.

وی در پایان تأکید کرد: همه کشورهای اسلامی دین مشترکی دارند و نباید باهم منازعه کرده و باید برای همبستگی تلاش کنند.

 

کد N130753

وبگردی