آفتاب

راه‌اندازی پژوهشگاه فقه هسته‌ای و انجمن خبرنگاران هسته‌ای

راه‌اندازی پژوهشگاه فقه هسته‌ای و انجمن خبرنگاران هسته‌ای

ایسنا نوشت:

بهروز کمالوندی صبح امروز(سه‌شنبه) در نشست خبری همایش "فقه هسته‌ای" با بیان اینکه این همایش به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با همکاری سازمان انرژی اتمی برگزار می‌شود، اظهار کرد: این یک همایش جدیدی است که با فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در راستای ترویج فرهنگ بین‌المللی هسته‌ای همخوانی دارد. ما برای اینکه بتوانیم به حقوق هسته‌ای دست پیدا کنیم نیازمند تلاش‌های زیادی هستیم.

وی یادآور شد: علم و صنعت هسته‌ای یک سابقه چند ده ساله دارد و خیلی قدیمی نیست پس حقوقی که به این علم مرتبط می‌شود نیازمند تکامل است. این صنعت به رفاه مردم گره خورده ولی در عین حال برای انسان‌ها می‌تواند مشکل‌ساز باشد؛ اگر به سمت فعالیت‌های نظامی حرکت کند و کمتر علمی این چنین خصوصیاتی دارد. به همین دلیل قدرت‌های بزرگ می‌خواهند از این علم سوءاستفاده کنند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: غربی‌ها باید بدانند که باید از حقوق هسته‌ای یک تعریفی داشته باشند که به نفع بشریت باشد و جمهوری اسلامی ایران باید تمام قد وارد حقوق بین‌المللی انرژی هسته‌ای در سطح داخلی و خارجی شود و علما باید در این راستا فتواهای لازم را بدهند و کمبودها را رفع کنند.

کمالوندی تصریح کرد: در این راستا ما همایش‌های مختلفی را راه‌اندازی کرده‌ایم تا در مسیر مثبت انرژی هسته‌ای گام برداریم. از جمله این فعالیت‌ها این است که سازمان انرژی اتمی پژوهشگاهی را تحت عنوان "فقه هسته‌ای" راه‌اندازی کرده تا به صورت تخصصی وارد این امر شود.

وی در ادامه با اشاره به سایر کارهای سازمان گفت: از جمله کارهای دیگر این سازمان راه‌اندازی انجمن خبرنگاران است که درصدد آنیم خبرنگاران هسته‌ای را پرورش دهیم تا در سطح کشور و منطقه و جهان تاثیرگذار باشند و آنها خود از لحاظ فنی و حقوقی با مسائل هسته‌ای آشنا شوند و تاثیرات مثبت را بگذارند چرا که هر ایرانی باید در راستای مسائل هسته‌ای ایده داشته باشد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: در حقوق هسته‌ای موضوعات سلبی و ایجابی وجود دارد که موضوعات سلبی بیشتر مورد توجه کشورها است و می‌خواهند از گسترش سلاح‌های هسته‌ای جلوگیری کنند ولی گاهی اوقات در این موضوعات سلبی داوری منصفانه‌ای ندارند و در مقابل کشوری همچون جمهوری اسلامی ایران می‌ایستند و می‌خواهند از پیشرفت‌ها جلوگیری کنند. موضوعات سلبی حقوق هسته‌ای شامل موضوعاتی همچون جلوگیری از قاچاق هسته‌ای است.

کمالوندی در ادامه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای انرژی هسته‌ای گفت: مقام معظم رهبری می‌فرمایند "سلاح هسته‌ای برای هیچکس ولی انرژی اتمی باید برای همه باشد." ما باید در سطح بین‌المللی پرچم‌دار این شعار رهبری باشیم. در بازدارندگی و مسائل سلبی باید عدم تبعیض را مدنظر قرار دهیم و بدانیم که موضوعات سلبی شامل تفکیک فعالیت‌های نظامی از فعالیت‌های غیرنظامی می‌شود.

وی همچنین افزود: در نگاه اسلامی انسان دارای کرامت است و گاهی صرفا مسائل حقوقی انرژی اتمی نمی‌تواند کرامت انسان را تامین کند و در این راستا ما نیازمند دیدگاه‌های الهی و دینی هستیم تا با راه‌اندازی این علم به کرامت انسانی بیفزاییم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پایان گفت: امیدواریم در این همایش که با حضور شخصیت‌های مختلف، اندیشمندان و علمای دینی برگزار می‌شود بتوانیم فرهنگ هسته‌ای و شعار مقام معظم رهبری را در سطح جهانی به پیش ببریم و به اهداف صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای دست پیدا کنیم.

/27219

کد N130593

وبگردی