آفتاب

مدیر آژانس اطلاعات ملی آمریکا: افشاگری اسنودن تجربه دردناکی بود

مدیر آژانس اطلاعات ملی آمریکا: افشاگری اسنودن تجربه دردناکی بود

مدیر آژانس اطلاعات ملی آمریکا در بازنگری پذیرفت که اگر این جامعه اطلاعاتی تعدادی از جزئیات مربوط به چگونگی ضبط و جمع‌آوری تماس‌های تلفنی مردم ‌آمریکا را افشا می‌کرد، می‌توانست زیرکانه‌تر عمل کرده و از بسیاری از مشکلات کنونی جلوگیری کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته پایگاه خبری راشاتودی، احتمالا از زمان افشای اسناد و مدارک محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا توسط ادوارد اسنودن، مقاطعه‌کار سابق و افشاگر این آژانس، جیمز کلپر، مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا بیشتر از دیگر مقام‌های دولت واشنگتن مورد انتقاد، گوشه و کنایه و عصبانیت‌های شدید قرار گرفته است. وی قاطعانه از تفسیر دولت نسبت به بخش 215 قانون "پاتریوت" دفاع کرده و بر اساس آن تاکید می‌کند که جمع‌آوری محرمانه داده‌های تلفنی، قانونی است.

کلپر در مصاحبه‌ای اختصاصی با مجله نیوزویک ظاهرا پذیرفته که بسیاری از مشکلاتی که در حال حاضر آژانس امنیت ملی آمریکا را فرا گرفته به دست سیاست‌های خود آژانس ایجاد شده و می‌توانست از وقوع بسیاری از آنها اجتناب کند.

وی گفت: احتمالا نباید چنین چیزی را بگویم اما می‌گویم. آیا ما درست پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 میلادی که منشا برنامه 215 است، نسبت به این مساله شفاف‌سازی کردیم و به مردم آمریکا و نمایندگان منتخب‌شان گفتیم که باید این خلاء را پوشش داده و مطمئن شویم که دیگر چنین اتفاقی نخواهد افتاد؟ آیا به آنها گفتیم که چه برنامه نظارتی پیش گرفتیم؟ چطور کار می‌کند؟ چرا باید آن را انجام دهیم؟ خیر. اما اگر چنین کاری را انجام می‌دادیم احتمالا از بسیاری از مشکلاتی که الان داریم، اجتناب می‌کردیم.

کلپر افزود: افشاگری اسنودن تجربه بسیار دردناکی را به ما ‌آموخت و مناقشات علنی کنونی درباره امنیت و حریم شخصی نباید ادامه یابد و دولت باید پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر با مردم آمریکا صادق و روراست می‌بود.

وی ادامه داد: فکر نمی‌کنم از نظر مردم آمریکا چیزی نگران‌کننده‌تر از ثبت اثر انگشت باشد. اما مردم به نوعی این مساله را پذیرفتند چرا که دلیل آن را می‌دانند. اما آیا ما صادقانه به مردم آمریکا گفتیم که این برنامه‌های نظارتی و جمع‌آوری داده‌های تلفنی نیز یکی دیگر از موارد ضروری برای منفعت ‌آنها است؟ درست همانطور که باید دو ساعت پیش از پرواز به فرودگاه برویم، کفش‌هایمان را درآوردیم، بازرسی شویم و بسیاری کارهای دیگر را انجام دهیم آن هم فقط به دلیل منفعت و امنیت خودمان.

انتهای پیام

کد N130536

وبگردی