آفتاب

نواز شریف:نمی‌توان همزمان مذاکره کرد و با عملیات تروریستی روبرو شد

نواز شریف:نمی‌توان همزمان مذاکره کرد و با عملیات تروریستی روبرو شد

پس از آنکه شبه‌نظامیان طالبان مسئولیت کشتن 23 نیروی مرزبانی پاکستان را برعهده گرفتند، به دستور نخست‌وزیر پاکستان نشست مذاکره‌کنندگان صلح دولت این کشور با مذاکره کننده طالبان لغو شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ به نقل از روزنامه نیشن، این در حالی است که رهبران نظامی و غیرنظامی پاکستان براساس گزارش‌ها تصمیم گرفتند دست به اقدامی قاطع علیه ترویست‌های طالبان بزنند.

نواز شریف، نخست وزیر پاکستان خطاب به مذاکره‌کنندگان دولت این کشور گفت: چنین اقدامات بی‌رحمانه تروریستی را نمی‌توان تحمل کرد و مذاکرات صلح در مواجه با چنین فعالیت‌های تروریستی بی‌معنی شده است.

نواز شریف در نشست خود با مذاکره‌کنندگان دولت پاکستان گفت: جان فرزندان ما بسیار ارزشمند است و نمی‌توان در پوشش مذاکرات اجازه به کشتار پرسنل امنیتی کشور داد.

تروریست‌ها از طریق تاکتیک‌های منفی خود تلاش های دولت پاکستان برای مذاکرات صلح با آن‌ها را خراب کرده است.

پس از آنکه یکشنبه شب طالبان پاکستان مسئولیت کشتن 23 پرسنل مرزبانی این کشور را که در سال 2010 ربوده بود برعهده گرفت فرآیند صلح دولت این کشور با آنها دچار مناقشه شد.

منابع خبری اعلام کردند که دولت پاکستان و ارتش این کشور تصمیم گرفته‌اند تا دیگر با طالبان مذاکرات بیشتری انجام ندهند و در تدارک برای یک اقدام قاطع علیه آنها هستند. آنها اظهار داشتند که رهبران ارتش و غیرنظامی در یک نشست بلند پایه تصمیم گرفتند تا عملیاتی را در استان وزیرستان شمالی آغاز کنند.

به گفته این منابع خبری، نیروهای امنیتی آماده این عملیات بوده و منتظر چراغ سبز برای تعقیب تروریست‌ها هستند.

در جریان نشست روز گذشته نخست‌وزیر پاکستان اظهار کرد که هیچ سازش‌کاری در خصوص امنیت ملی انجام نخواهد شد و هیچ امتیازی نیز به تروریست‌ها داده نخواهد شد.

براساس گزارش‌ها در این نشست تصمیم گرفته شد که نیروهای امنیتی پاکستان اقدامات خود علیه عناصر تروریست را متوقف نکند و علیه تروریست‌ها حملات زمینی و هوایی انجام شود.

"عرقان صدیقی"، مذاکره‌کننده دولت ارشد پاکستان نیز در نشست روز گذشته به نواز شریف گفت که این مذاکره‌کنندگان قرار است امروز (سه‌شنبه) در نشستی به بررسی تغییر وضعیت بپردازند.

این کمیته بار دیگر با نخست وزیر پاکستان دیدار خواهد کرد تا تصمیم نهایی را در خصوص فرآیند مذاکرات صلح بگیرند.

قرار بود نشست مذاکره کنندگان دولت و طالبان پاکستان روز دوشنبه در شهر آکوره خطاک که محل زندگی سمیع‌الحق، رهبر تیم مذاکره کننده طالبان است انجام شود اما مذاکره کنندگان دولت به جای آن در شهر اسلام‌آباد نشستی را تشکیل داده و این نشست را که یک دستور کار یک بندی در خصوص آتش بس داشت، لغو کردند.

با این وجود پس از این خبر تیم مذاکره کننده طالبان در شهر آکوره خطاک نشستی را تشکیل داده و نسبت به مساله کشتن 23 مامور مرزبانی پاکستان اظهار نگرانی کرده و آن را محکوم کردند.

یکی از اعضای هیات مذاکره‌کنندگان طالبان اظهار کردند که عملیات نظامی راه‌حلی برای بازیابی صلح در پاکستان نیست و دولت این کشور نباید فرایند مذاکرات را متوقف کند و لغو نشست روز دوشنبه ناامیدکننده است.

انتهای پیام

کد N130535

وبگردی