آفتاب
/سالروز تاسیس سفارت فلسطین در ایران/

ایرانی: تاسیس سفارت فلسطین در تهران موجب نزدیکی ملت‌های اسلامی به فلسطینی‌ها شد

ایرانی: تاسیس سفارت فلسطین در تهران موجب نزدیکی ملت‌های اسلامی به فلسطینی‌ها شد

یک کارشناس مسایل فلسطین تاسیس سفارت فلسطین در تهران را یکی از موثرترین اقدامات انقلاب اسلامی ایران توصیف کرد.

محمد ایرانی در آستانه تاسیس سفارت فلسطین در تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درباره ضرورت تاسیس این سفارتخانه در ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بیان کرد: بی‌تردید یکی از موثرترین اقدامات انقلاب هم زمان با وقوع این اتفاق در منطقه خاورمیانه و در بین کشورهای اسلامی در سال 1357 که تاثیرات زیادی را در عرصه جهان اسلام و ملت‌های فلسطینی بر جای گذاشت، بحث مربوط به در اختیار گذاشتن سفارت رژیم صهیونیستی به سفارت فلسطین بود.

وی ادامه داد: در آن زمان به دلیل نوع پیامی که انقلاب داشت، بحث عدم اتکا به شرق و غرب مطرح بود و از سویی در یک دوره زمانی طولانی مردم انقلابی ایران شاهد روابط بسیار نزدیک و استراتژیک بین رژیم شاه و رژیم صهیونیستی بودند، به نظر می‌رسد در آن دوره این اتفاق نه تنها در روحیه انقلابیون ایران بلکه در روحیه انقلابیون فلسطینی و حتی فراتر از آن در روحیه تمام مردم مسلمان که احساس می‌کردند حکام آنها حتی توانایی اظهار نظرهای مخالف رژیم صهیونیستی را ندارند، تاثیر بسیار مثبتی را بر جای گذاشت و به عنوان اولین اقدام انقلابی از سوی ایران، فضای بسیار مثبتی ایجاد و نزدیکی را به ملت‌های اسلامی و فلسطینی‌ها اعلام کرد ضمن اینکه خط مشی سیاسی ایران را - که در گذشته در هم‌پیمانی با غرب و رژیم صهیونیستی بود- کاملا در جهت مخالف آن ثبت کرد و آن را به صحنه بین‌المللی کشاند.

ایرانی درباره چرایی حمایت از ملت فلسطین و ضرورت محوریت قرار گرفتن مساله فلسطین در ایران بیان کرد: باید این مساله را از دو بعد بررسی کرد یکی از بعد انسانی و اشغال که البته ارتباط زیادی با مواضع دینی و ایدئولوژیکی انقلاب اسلامی ایران ندارد. مساله انسانی مربوط به اشغال به همه سرزمین‌هایی مربوط می‌شود که متعلق به قومی است اما مورد تجاوز قرار می‌گیرد و مردمان آن رانده می‌شوند و سرزمین شان اشغال می‌شود و این سرزمین در اختیار جریان دیگری قرار می‌گیرد؛ این امر اصولا مورد محکومیت جامعه بشری است. این مساله نه تنها ارتباطی با مساله ایدئولوژیک ندارد بلکه نگاه کاملا فراگیر انسانی است.

وی افزود: نکته دوم اینکه پیام انقلاب با پیام اسلامی همراه بود. بعد از تحقیر جامعه اسلامی، شکست‌های متعدد مسلمانان و اعراب از رژیم صهیونیستی و حمایت‌های جدی غرب برای بقای این رژیم،‌ این تحول مهم در منطقه (انقلاب اسلامی ایران) تحت عنوان نام اسلام و موضوع اشغال بیت‌المقدس و قبله دوم مسلمانان که بیشتر مد نظر ایدئولوژیک انقلاب اسلامی در آن دوره قرار داشت، اهمیت خاصی به آن مساله داد. ضمن اینکه پیام‌های مکرر امام در قبل از پیروزی انقلاب هم بر موضوع آزادسازی قدس و اشغال این سرزمین‌ توسط صهیونیست ها بارها در سخنرانی‌ها و اعلامیه‌های ایشان وجود داشت و پیوند عمیقی را بین انقلابیون ایران و فلسطین ایجاد کرده بود و این باعث شد که انقلاب اسلامی ایران در سطح منطقه و در کل جهان اسلام به صورت لحظه‌ای پیگیری شود و با پیروزی آن این مردم مسلمان فلسطین بودند که امید در آنها ایجاد شد.

این کارشناس مسایل فلسطین گفت: هم‌چنین مسلمانان جهان احساس کردند که با ایستادگی می‌توانند در مقابل حکومت‌های ظالم بایستند. اینها همه کمک کرد که مساله فلسطین به عنوان مساله محوری در موضع سیاست خارجی ما قرار بگیرد اما علاوه بر آن اصولا نمی‌توانید هیچ جریان و نهضت اسلامی را در دنیا بیابید که در آن موضوع فلسطین نادیده گرفته شده باشد. مساله فلسطین مساله‌ای است که کاملا به همه تجمعات و جریانات و تحرکات مربوط به نهضت‌های اسلامی در همه جای دنیا به عنوان یک بحث اساسی و اصلی مطرح بوده و هست. (مساله فلسطین) هویتی از نهضتهای اسلامی است. نهضت اسلامی بدون در نظر گرفتن مساله اشغال فلسطین را باید یک هویت ابتر دید.

انتهای پیام

کد N130509

وبگردی