آفتاب

هشدار نسبت به عوارض داروهای ناشی از سموم طبیعی غیراستاندارد

هشدار نسبت به عوارض داروهای ناشی از سموم طبیعی غیراستاندارد

رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر لزوم استانداردسازی سموم طبیعی جهت استفاده از خواص دارویی آنها تاکید کرد.

رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر لزوم استانداردسازی سموم طبیعی جهت استفاده از خواص دارویی آنها تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر حسین وحیدی در سومین همایش کشوری سموم طبیعی، گفت: ترکیبات سموم طبیعی بعضا اثرات فیزیولوژیکی و بیولوژیکی خاصی بر بدن وارد می‌کند. سموم طبیعی همواره در تاریخ مد نظر بوده‌اند. البته در گذشته بیشتر فعالیت‌ها در زمینه خنثی‌سازی این ترکیبات بود. اما رشد و پیشرفت دانش بشری سبب شد دقت بیشتری بر روی این ترکیبات صورت گیرد و به این ترتیب از خواص آنها در بدن استفاده بهینه‌تری شد.

وی به فعالیت‌ انستیتو پاستور و همچنین موسسه رازی اشاره کرد و گفت: این دو موسسه به صورت دقیق بر روی این ترکیبات تحقیق و مطالعه می‌کنند و از این ترکیبات، داروها استخراج می‌شوند. بسیاری از این داروها و ترکیبات با سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته سودآوری زیادی دارند.

وحیدی، وجود ترکیبات سموم طبیعی در مواد غذایی و آشامیدنی را از معضلات کشور خواند و ادامه داد: آنچه که برای سلامت بدن مهم است، آن است که فعالیت بیشتری درباره این ترکیبات صورت بگیرد. تاکنون در بحث توکسین‌های ناشی از جانوران، فعالیت‌های زیادی صورت گرفته است؛ به طوری که شاید در این زمینه در خاورمیانه حرف اول را بزنیم. اما در زمینه توکسین‌های حاصل از میکرو ارگانیسم‌ها و قارچ‌ها باید فعالیت بیشتری صورت گیرد.

رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این باره ادامه داد: در بحث سموم طبیعی، اثرات درمانی هم مد نظر قرار گرفته‌اند و این موضوع می‌طلبد که استانداردسازی‌های لازم در این باره صورت گیرد چرا که در برخی موارد از این سموم به عنوان خواص دارویی استفاده می‌شود که البته استاندارد نیست و عوارضی را ایجاد می‌کند. بنابراین می‌طلبد که برای کاهش معضلات ناشی از سموم طبیعی، فعالیت‌های بیشتری صورت گیرد.

انتهای پیام

کد N130433

وبگردی