آفتاب

«دلیران تنگستان» گزینه جایگزین «سرزمین کهن» در شبکه تماشا

«دلیران تنگستان» گزینه جایگزین «سرزمین کهن» در شبکه تماشا

شبکه تماشا در صورت ادامه یافتن مشکلات «سرزمین کهن» به کارگردانی کمال تبریزی سریال ماندگار «دلیران تنگستان» را به عنوان گزینه جایگزین در نظر دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، در صورت رفع نشدن مشکلات و عدم پخش «سرزمین کهن» به کارگردانی کمال تبریزی در شبکه سه سیما،‌ شاهد ادامه روند بازپخش این سریال از شبکه تماشا نیز نخواهیم بود و «دلیران تنگستان» گزینه پیشنهادی برای جدول پخش این شبکه در روزهای جمعه است.

سریال «دلیران تنگستان» در 14 قسمت و به مدت دو سال از 1350-1352 به کارگردانی همایون شهنواز ساخته شد و نخستین بار در اسفندماه 1354 از تلویزیون ملی ایران به نمایش درآمد. بعدها نیز این سریال چندین بار بازپخش شد.

در این سریال که از آن به عنوان اولین سریال فارسی زبان تلویزیون و سینمای ایران یاد می‌شود، هایگاز استپانیان، هاشم ارکان، منوچهر فرید، محمود جوهری (زنده یاد محمد جوهری در نقش رئیسعلی دلواری، که بعد از پایان سریال در حادثه‌ای رانندگی از دنیا رفت)، نعمت گرجی، اسماعیل داورفر، قاسم سیف، کاوه مخبری، مهدوی‌فر، ولی شیراندامی، شهروز رامتین، منوچهر آذری، قاسم پورشکیبا،‌ مستانه جزایری آتش خیر، هایگار حامدی، مجید شهباز، یداله محمد نژاد، رفیعی، کاظم افرندنیا، حمید طاعتی، مستانه جزایری ،عنایت‌اله شفیعی، مهری ودادیان و... بازی می‌کنند.

«دلیران تنگستان» حکایت مقاومت مردم تنگستان در برابر حضور انگلستان در جنوب ایران و از مجموعه‌هایی بود توسط دفتر طرح‌های فیلم‌سازی تهیه شده و در تلویزیون به نمایش درآمده است. این مجموعه با محتوایی تاریخی به مدت 14 ساعت حكایت از مبارزات و مقاومت مردم تنگستان در جنوب ایران علیه بیگانگان استعمارگر دارد. در آن زمان از این مجموعه به عنوان یك مجموعه‌ی طولانی، سنگین و پرهزینه‌ یاد می‌كردند.

در پروسه دو ساله ساخت این سریال یک گروه 500  نفری به کارگردانی شهنواز در بوشهر، منطقه‌ تنگستان شامل اهرم، چغادک، تنگک، بندر سیراف (طاهری)، ده سولقان، شیراز و تهران و ده کمپ، فیلمبرداری به طریق 16 میلیمتری را صورت دادند. پخش این فیلم به علت نبود سیستم پخش رنگی به صورت سیاه و سفید انجام شد.

«دلیران تنگستان» با پخش‌های مکررش دو نقش مهم را در سال‌های بعد از انقلاب ایفا کرد. نخست، معرفی شهید رییس علی دلواری در قالب سریالی خوش ساخت و جذاب به صورتی فراگیر ازطریق رسانه تلویزیون. دوم، شوراندن و تهییج نیروهای مردمی درسال‌های دفاع مقدس علیه متجاوزین بعثی از طریق تأکید بر ارزش‌های والای اسلامی و شیعی شخصیت پرجذبه‌ای چون شهید رییس علی دلواری که با تأسی به سید و سالار شهیدان به قیام علیه متجاوزین وقت انگلیس در جنوب پرداخته ‌بود.

این سریال هرچند براساس کتاب «دلیران تنگستان»  اثر محمد حسن رکن‌زاده آدمیت ساخته شده ولی همایون شهنواز از کتب تاریخی دیگری نیز دراین زمینه استفاده کرد.

عدم استفاده از گویش اهالی این منطقه درگفتار بازیگران و حتی موسیقی محلی استان را از نقص‌های این سریال عنوان كردند.

عوامل تولید سریال دلیران تنگستان عبارتند از نویسنده و کارگردان: همایون شهنواز (براساس نوشته‌ای از محمدحسین رکن‌زاده آدمیت)، دستیاران کارگردان: سامی تحصنی و احمد سلیمانی، فیلمبرداران: مهرداد فخیمی، وانوش وارطانیان و فریدون قوانلو، دستیار فیلمبردار: نقشینه، تدوین: داود یوسفیان و منوچهر اولیائی، موسیقی متن: احمد پژمان و علی رهبری، طراح گریم: فرهنگ معیری، صداگذار: مصطفی مصطفوی، نوع فیلمبرداری: 16 میلیمتری، سیاه و سفید.

کد N130393

وبگردی