آفتاب
همزان با دیدار مرکل و رهبران مخالفان اوکراینی/

روسیه اهدای وام 15 میلیارد دلاری به اوکراین را از سر گرفت

روسیه اهدای وام 15 میلیارد دلاری به اوکراین را از سر گرفت

روسیه شب گذشته از تصمیم کرملین برای اهدای مرحله دوم از کمک های 15 میلیارد دلاری خود به اوکراین در آستانه جلسه پارلمان این کشور برای بررسی طرح کاهش اختیارات رئیس جمهور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیویورک تایمز، روسیه که چندی پیش اهدای کمک های مالی خود به اوکراین را متوقف کرده بود، شب گذشته اعلام کرد که مرحله دوم از وام 15 میلیارد دلاری خود به اوکراین را ظرف روزهای آینده در اختیار کی یف قرارا می دهد.

این اقدام روسیه در حالی انجام شد که قرار است امروز سه شنبه پارلمان اوکراین نشستی را برای بررسی طرح کاهش اختیارات رئیس جمهور برگزار کند. این طرح یکی دیگر از خواسته هایی بوده که مخالفین از "ویکتور یانوکوویچ" رئیس جمهور، درخواست کرده بودند.

یانوکوویچ تا کنون اقداماتی همچون برکناری نخست وزیر، آزادی زندانیان و اعلام برگزاری انتخابات زودهنگام که از سوی معترضین درخواست شده بود را انجام داده اما با این وجود اعتراضات همچنان ادامه دارند.

همزمان با این تصمیم روسیه، رهبران مخالفان اوکراینی در برلین با "آنگلا مرکل" صدر اعظم آلمان دیدار کردند. مقامات آلمانی در روزهای گذشته دولت اوکراین را تهدید کرده بودند که اگر با خوسته های مخالفین کنار نیاید با تحریم های اتحادیه اروپا مواجه می شود.

بر اساس این گزارش، مرکل عصر روز دوشنبه در برلین میزبان "آرسنی یاتسنیوک" و "ویتالی کلیچکو" از رهبران اصلی معترضان ضد دولتی اوکراین بود. خواسته اصلی این افراد از صدر اعظم آلمان ارائه کمک های بیشتر به معترضین اوکراینی برای به نتیجه رسیدن اعتراضات آن ها بود.

اعتراضات اوکراین از اواخر ماه نوامبر سال گذشته و در اعتراض به تصمیم ناگهانی دولت برای امضای قرارداد تجاری با روسیه به جای همکاری های اقتصادی با اتحادیه اروپا آغاز شده و همچنان ادامه دارد. معترضان از حمایت کشورهای غربی و اتحادیه اروپا و دولت نیز از حمایت روسیه برخوردار است.

در همین رابطه وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست دوشنبه هفته گذشته خود در بروکسل، در بیانیه مشترکی مصرانه خواستار تشکیل دولت جدید در اوکراین، و اصلاح قانون اساسی به نحوی شدند که راه را برای برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه در آن کشور هموار کند.

در پی این بیانیه "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: ما با رهبران جامعه مدنی ارتباط تنگاتنگی داریم. با آنها درباره مسائل و نگرانی هایشان گفتگو کرده ایم. توقف هرگونه خشونت، محاکمه کسانی که در خشونت ها دست داشته اند، و شروع به اصلاح قانون اساسی  که خود بخش عمده تلاش برای حل بحران است و در نهایت انجام انتخابات عادلانه و آزاد، خواسته آنهاست.

در پی این اظهارات "سرگئی لاوروف" به شدت از مواضع اتحادیه اروپا در خصوص اوکراین انتقاد کرد. وزیر امور خارجه روسیه در بخشی از اظهارات خود اعلام کرد اتحادیه اروپا با سیستم گرایش به شرق خود در صدد ایجاد فضایی از نفوذ در نزدیکی روسیه است. لاوروف همیچنین عنوان داشت که بروکسل با تحت فشار گذاشتن کی یف برای گسترش روابط خود با اتحادیه اروپا در حال ایجاد این فضا است.

این وضعیت بیانگر آن است که روسیه و غرب نوعی جنگ نیابتی را در اوکراین آغاز کرده اند و در این میان "ویکتور یانوکوویچ" رئیس جمهور اوکراین، و مخالفانش باید از میان فشارهای روسیه و البته امتیازهایش از یک سو و وعده های اروپا که امیدی به تحقق آنها نیست از سوی دیگر، یکی را انتخاب کنند.

کد N130338

وبگردی