آفتاب
رییس اتحادیه پارلمان های بین المللی:

راه حل بحران سوریه نظامی نیست

راه حل بحران سوریه نظامی نیست

تهران - ایرنا - رییس اتحادیه پارلمان های بین المللی گفت: راه حل مصیبت بزرگ سوریه نظامی نیست و همه باید برای حل سیاسی این بحران تلاش کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «عبدالواحد راضی» در مراسم افتتاح نهمین اجلاس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی طی سخنانی گفت: بحران سوریه با همه ابعاد آن به ملت و کشور سوریه ضربه می زند و همه طرف ها برای رسیدن به راه حل سیاسی بحران باید تلاش کنند.

وی ادامه داد: پذیرفتنی نیست که جهان ما کشوری که دارای عمق تاریخی، تمدنی، فرهنگی و انسانی است را به عنوان کشوری تخریب شده به خود واگذار کنند.

وی ادامه داد: ملت سوریه مصیبت های گوناگونی را تحمل می کند و امروز هم راه حل امکان پذیر برای این مصیبت بزرگ نمی تواند نظامی باشد.

راضی در ادامه از توافق جمهوری اسلامی ایران با کشورهای گروه 1+5 در زمینه مذاکرات هسته ای استقبال، و از دو طرف درخواست کرد توافق موقت سال گذشته را دائمی کنند تا سرآغاز جدیدی بر روابط بین الملل باشد.

عبدالواحد راضی ادامه داد: در شرایطی به سر می بریم که جهان شاهد تغییرات توقف ناپذیری است و صدای شهروندان به طور فزاینده ای بالا می رود که نمونه های مختلفی را شاهد بوده ایم.

به گفته وی شهروندان خواستار شفافیت و گشودگی بیشتر در عرصه های مختلف هستند و دولت ها باید پاسخگوی این درخواست ها باشند.

راضی ادامه داد: زنان و جوانان احساس می کنند نمایندگان کمتری در پارلمان ها دارند و جوانان به عنوان آینده سازان باید نقش بیشتری در اتخاذ تصمیمات ایفا کند.

رییس اتحادیه پارلمان های بین المللی خاطرنشان کرد: اتحادیه پارلمان های بین المللی و سازمان ملل هر دو سال گزارشی در این زمینه منتشر می کنند که براساس آن درصد جهانی حضور زنان در پارلمان ها در حال حاضر 21.7 درصد است.

وی با بیان این که در برخی مناطق شاهد تحولاتی بوده ایم در عین حال گفت: در برخی از کشورهای عربی همچون الجزایر، مغرب، عربستان، اردن و تونس شاهد تحولات آبرومندانه ای در زمینه مشارکت زنان و جوانان بوده ایم.

عبدالواحد راضی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: اتحادیه پارلمان های بین المللی امسال صد و بیست و پنجمین سالگرد تاسیس خود را جشن گرفته و این نهاد از جمله نهادهای بین المللی است که به عنوان ناظر در اتحادیه پارلمان های اسلامی عمل می کند.

وی خاطرنشان کرد: اتحادیه مجالس اسلامی باید براساس همان مبانی که شکل گرفت در جهت تقویت صلح، حقوق بشر، آزادی بیان و اندیشه تلاش کنند و این سازمان باید کمک کند پایه های دمکراسی و ثبات در کشورهای اسلامی مورد اهتمام قرار گیرد.

وی اتحادیه پارلمان های بین المللی را نخستین سازمان بین المللی ذکر کرد که قبل از یونسکو و سازمان ملل متحد به فلسطین عضویت کامل بخشید.

راضی در پایان از مهمان نواری ریاست جمهوری، رییس پارلمان و دولت جمهوری اسلامی تشکر کرد و ابراز امیدواری کرد که اجلاس پارلمان های کشورهای اسلامی موفق باشد.

سیام(3)**2021**9132 ** 1418
کد N130280

وبگردی