آفتاب

ریاست اتحادیه بین المجالس اسلامی به جمهوری اسلامی ایران واگذار شد

ریاست اتحادیه بین المجالس اسلامی به جمهوری اسلامی ایران واگذار شد

تهران - ایرنا - فاتح عزالدین منصور رییس مجلس سودان، ریاست دوره ای اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی را به علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی ایران واگذار کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، نهمین اجلاس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی صبح امروز سه شنبه در سالن اجلاس سران آغاز به کار کرد.

در این نشست که حدود 30 رییس مجلس و هیات های پارلمانی از کشورهای عضو به همراه مهمانان داخلی و خارجی حضور دارند، به طور رسمی ریاست دوره ای این اتحادیه به جمهوری اسلامی ایران واگذار شد.

رییس مجلس سودان که ریاست این اتحادیه را در دوره قبل بر عهده داشت، پس از سخنرانی در مراسم افتتاحیه، این مسوولیت را به علی لاریجانی محول کرد.

لاریجانی علاوه بر ریاست دوره ای این اتحادیه، نمایندگی گروه کشورهای آسیایی در این اجلاس را در هیات رییسه بر عهده خواهد داشت و نماینده ای از پارلمان نیجر به عنوان نماینده کشورهای آفریقایی و نماینده ای از پارلمان تونس به عنوان نماینده کشورهای عربی در این دوره نواب رییس خواهند بود.

لاریجانی پس از پذیرش مسوولیت ریاست دوره ای این اتحادیه، در جمع مهمانان اجلاس اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی سخنرانی می کنند.

این اتحادیه 53 عضو دارد که در این دوره اجلاس حدود 30 کشور در سطح رییس مجلس در آن شرکت کرده اند که در مقایسه با مشارکت کشورها در سال های گذشته رشد حدود دو برابری دارد و نشان دهنده نقش و جایگاه ایران در مناسبات بین المللی و منطقه ای بویژه در جهان اسلام است.

در جریان برگزاری این اجلاس دو روزه، روسای مجالس حاضر نیز در سخنرانی هایی به تبیین مواضع کشورهای خود پیرامون مسایل بین المللی و جهان اسلام می پردازند.

اختتامیه این اجلاس عصر فردا چهارشنبه (30 بهمن) در سالن اجلاس سران برگزار می شود و در آن ابتدا روسای کمیته های چهارگانه اتحادیه گزارش های خود را ارایه می کنند و سپس بیانیه نهایی اجلاس و همچنین بیانیه تهران برای حاضران قرائت می شود.

اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در سال 1999 با هدف معرفی و ترویج اصول والای اسلام با تاکید بر جنبه های گوناگون تمدنی آن و نیز تقویت روابط پارلمانی بین کشورهای عضو تشکیل شد و جمهوری اسلامی ایران از بنیانگذاران این اتحادیه به شمار می رود.

سیام**2025**1535
کد N130279

وبگردی