آفتاب

آغاز مذاکرات ایران و1+5 با شام ظریف و اشتون/ تاکید آمریکا بر دشوار بودن مسیر

آغاز مذاکرات ایران و1+5 با شام ظریف و اشتون/ تاکید آمریکا بر دشوار بودن مسیر

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل : دور جدید مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 برای رسیدن به توافقی جامع در خصوص موضوع هسته ای جمهوری اسلامی، از شب گذشته وبا مراسم شامی که میهمانان اصلی آن وزیر خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بودند آغاز شد.

مذاکرات رسمی ایران و کشورهای 1+5 از امروز سه شنبه 29 بهمن در وین آغاز می شود، اما با این وجود شب گذشته "کاترین اشتون" و معاونینش، شام را میهمان مقامات ایرانی بودند.

"مایکل مان" سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار مطلبی در توئیتر، از این ضیافت شام خبر داد. مایکل مان در صفحه توئیتر خود نوشت که کاترین اشتون٬ به همراه محمد‌جواد ظریف٬ وزیر خارجه ایران٬ در آستانه گفتگوهای هسته‌ای روز سه‌ شنبه٬ با یکدیگر شام کاری صرف کرده‌اند.

مراسم شام در محل نمایندگی جمهوری اسلامی در آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی برگزار شد و در جریان آن محمد جواد ظریف درباره نحوه شروع مذاکرات ایران و ۱+۵ و ادامه آن گفتگو کرده است. عباس عراقچی و مجید تخت‌ روانچی٬ معاونان وزیر خارجه ایران و "هلگا اشمید" و "استفان کلمنت" معاونان کاترین اشتون نیز در این شام کاری حضور داشتند.

این مذاکرات به موجب توافقنامه هسته ای ژنو که در ماه نوامبر سال گذشته میلادی در ژنو به امضای طرفین رسید و ایران و کشورهای 1+5 به موجب آن متعهد شدند که ظرف شش ماه با انجام مذاکراتی به توافقی جامع برای حل موضوع هسته ای ایران برسند، انجام می شود.

تاکید آمریکا بر دشوار بودن مسیر

وزارت امور خارجه آمریکا در آستانه برگزاری دور تازه مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ یک بار دیگر بر پیچیدگی و طولانی بودن مذاکرات با ایران تاکید کرد. رویترز در این باره به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا می نویسد : چند روز پیش رو آغاز روندی پیچیده، دشوار و طولانی خواهد بود. جزئیات بسیار مهم است و در چنین شرایطی انجام کار در یک روز و یک هفته و حتی یک ماه ممکن نیست.

سی ان ان نیز در گزارشی به نقل از مقامات آمریکایی رسیدن به توافق نهایی در مورد حل موضوع هسته ای ایران را امری مشکل دانسته که رسیدن به آن زمان زیادی را می طلبد.

یک مقام ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود نیز پیش ازآ غاز  دور تازه مذاکرات هسته ای در وین گفت : این مذاکرات آغاز یک راه سخت، پیچیده و طولانی خواهد بود.

این مقام آمریکایی که با خبرنگاران غربی گفتگو می کرد در ادامه گفت : وقتی که موضوعی تا این حد حساس بوده و ریسک های آن زیاد است و موضوع اصلی جزئیات است، باید زمان لازم صرف شود تا جامعه بین المللی به نتیجه آن اعتماد کند. ما می خواهیم تاکید کنیم که قدم اول تنها قدم و آخرین قدم نبوده است و ما باید بر مبنای آن قدم اول و توافق٬ پیشرفتهای بعدی را بسازیم. در مسیر مذاکره برای دستیابی به توافق نهایی مطمئنا فراز و فرودهایی وجود خواهد داشت.

این مقام آمریکایی افزود که تلاش مذاکره‌ کنندگان آمریکایی این است که مذاکره در شش ماه تعیین شده به نتیجه برسد٬ اما تاکید کرد که راه پیش رو راهی نیست که در یک روز ، یک هفته یا یک ماه به دست آید.

اشاره به اظهارات رهبر معظم انقلاب در مورد بی اعتمادی به مذاکرات و طرف آمریکایی

در همین رابطه برخی رسانه های غربی همچون رویترز، واشنگتن پست، بی بی سی و نیویورک تایمز با اشاره به بیانات روز گذشته رهبر معظم انقلاب، از مشکل بودن رسیدن به توافق خبر دادند.

روز گذشته حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب، با بیان مجدد حمایت خود از تیم هسته ای ایران فرمودند که به دستیابی به نتیجه خوشبین نیستند.

یک مقام ارشد آمریکایی در واکنش به بیانات رهبر معظم انقلاب، بار دیگر بر موضع رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد و گفت که باراک اوباما شانس موفقیت این گفتگوها را 50-50 دانسته است . اگر دستیابی به توافق ساده بود، بسیار پیش از اینها به دست می آمد.

"محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران، در این رابطه گفت : قرار نیست در گفتگوهایی که روز سه شنبه آغاز می شود درباره متنی توافق شود ولی درباره "چارچوب ها و سازو کارها برای رسیدن به توافق" بحث می شود. وزیر امور خارجه ایران پیش بینی کرد بعد از یک یا دو جلسه دیگر کار نگارش متن توافق جامع میان ایران و گروه ۱+۵ آغاز شود.

وی تاکید کرد:  اگر طرفین با اراده خوب و نیت سیاسی با هدف حل مساله وارد مذاکرات شوند، خواهیم توانست به نتایج مثبتی برسیم .این البته زمان بر خواهد بود زیرا نیازمند این است که همه با هم همکاری کنند و به همین خاطر در برنامه اقدام مشترک چارچوب زمانی از ۶ ماه تا یکسال برای دستیابی به توافق نهایی پیش بینی شده است.

رویترز در همین خصوص به نقل از یکی از اعضای گروه مذاکره کننده آمریکا نوشت : ظرف شش ماه و شاید زودتر مشخص خواهد شد که آیا شانس رسیدن به توافق جامع با ایران بیشتر شده است یا نه ولی هدف آمریکا استفاده از فرصت شش ماه آینده برای رسیدن به توافق است.

موارد مورد بحث در وین

از جمله مواردی که  پیش بینی می‌شود در مذاکرات وین بر سر آن گفتگو شود، بحث تاسیسات آب سنگین اراک و همچنین موضوع نصب سانتریفیوژهای تازه در تاسیسات اتمی ایران است.

چند روز قبل "وندی شرمن" نماینده آمریکا در مذاکرات هسته ای با ایران، در یکی از جلسات سنای آمریکا گفته بود که ایران باید از تعداد سانتریفیوژهای خود بکاهد.

یکی دیگر از موارد مطرح شده در توافق ژنو موضوع تاسیسات آب سنگین اراک است. بر مبنای توافق ژنو قرار است این تاسیسات در طول شش ماه توسعه داده نشود. "علی اکبر صالحی" رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در هفته‌ های گذشته در مصاحبه ای با شبکه انگلیسی  پرس تی‌وی گفته بود که ایران ممکن است با تغییراتی فنی در این تاسیسات بتواند اعتماد جامعه بین‌المللی را نسبت به ماهیت این تاسیسات جلب کند٬ گفته ای که حمید بعیدی نژاد نیز آن را تکرار کرده بود.

مقام ارشد آمریکا در واکنش به این اظهارات مقامات ایرانی از آن استقبال و آن را مثبت ارزیابی کرد.

احتمال انجام دیدارهای دو جانبه

با توجه به اهمیت و سنگین بودن موارد مورد بحث در وین احتمال انجام دیدارهای دو جانبه میان ایران و کشورهای 1+5 وجود دارد. دیپلمات های غربی در مصاحبه با رسانه های مختلف امکان انجام دیدارهای دو جانبه را در مذاکرات وین بسیار بالا دانسته اند.

کد N130220

وبگردی