آفتاب

عباسپور: اگر صداوسیما فعال و بی‌طرف باشد، مردم به آن روی می‌آورند

عباسپور: اگر صداوسیما فعال و بی‌طرف باشد، مردم به آن روی می‌آورند

یک نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه "مردم باید احساس کنند صداوسیما بلندگوی یک تفکر خاص در جامعه نیست"، گفت: تفکرات مختلف در جامعه باید فرصت داشته باشند نظرات خود را از طریق صداوسیما بیان کنند و این طور نباشد که کانال‌ها برای یک گروه باز و برای گروه دیگر بسته شود.

یک نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه "مردم باید احساس کنند صداوسیما بلندگوی یک تفکر خاص در جامعه نیست"، گفت: تفکرات مختلف در جامعه باید فرصت داشته باشند نظرات خود را از طریق صداوسیما بیان کنند و این طور نباشد که کانال‌ها برای یک گروه باز و برای گروه دیگر بسته شود.

علی عباسپور در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان اینکه "اگر صداوسیما فعال و بی‌طرفانه عمل کند، قطعاً مردم به آن روی خواهند آورد"، اظهار کرد: در صورتی که فرصت بیان نظرات مختلف در صداوسیما فراهم نشود، مردم دلزده می‌شوند و به رسانه‌هایی مثل BBC و VOA روی می‌آورند که در قالب نقد و بررسی‌ها نکات منفی را به خورد افراد جامعه می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه "بر اساس قانون، صداوسیما در کشور ما در اختیار ارگان دولتی است و بخش خصوصی نمی‌تواند به آن وارد شود"، تصریح کرد: برای اینکه صداوسیما از آسیب‌های سیاسی محفوظ بماند، زیر نظر مقام معظم رهبری یعنی رهبری نظام اداره می‌شود؛ پس صداوسیما باید بستری برای انعکاس همه صداهای موجود در چارچوب نظام باشد.

این فعال سیاسی با اشاره به گستردگی و نفوذ صداوسیما در کشور و در دسترس بودن آن برای اقشار مختلف جامعه، تاکید کرد: صداوسیما باید فرصتی فراهم کند تا همه تفکرهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بتوانند نظرات خود را از طریق آن با مردم در میان بگذارند چون این موضوع موجب رشد و شکوفایی جامعه است و بارها از سوی رهبری نظام تاکید شده که مردم باید بتوانند نقد منصفانه و به دور از غرض‌ورزی داشته باشند و مسئولان نیز باید نقدپذیر باشند.

عباسپور با بیان اینکه "صداوسیما باید چتری باز برای کل جامعه اعم از گرایش‌های مختلف باشد"، گفت: صداوسیما در یک جامعه باز و برخوردار از دموکراسی مثل جمهوری اسلامی ایران، قطعاً می‌تواند ابزار مهمی برای مشارکت مردمی و دموکراسی باشند و مخالفان و موافقان دولت و مسئولان باید فرصت داشته باشند نظرات خود را برای مردم تشریح کنند تا عملکرد مسئولان در هر سه قوه مورد بررسی قرار گیرد. البته لازمه این کار این است که مدل و روش انتقاد در صداوسیما هنرمندانه و با حفظ اصول نظام باشد تا جذابیت لازم را برای مردم ایجاد کند و مردم بدانند ارگانی مثل صداوسیما می‌تواند جایگاه مناسبی برای انعکاس نظرات آنها باشند و قوای کشور هم از طریق صداوسیما می‌توانند به نظر توده‌های مردم دسترسی داشته باشند تا هر جا انتقادی وارد است عملکرد خود را اصلاح کرده و اگر حرکت قابل قبول و پسند مردم است ادامه بدهند.

وی با اشاره به اینکه "در کشورهای دیگر معمولا از رادیو و تلویزیون برای بررسی و نقد مشکلات و مسائل جامعه بهره گرفته می‌شود و کسانی که به عنوان مجری این بحث‌ها را هدایت می‌کنند افرادی زبده و آگاه به مسائل هستند"، افزود: ضعف‌هایی که در صداوسیما وجود دارد باید برطرف شود و ارتقای کیفیت هدف‌دار را در برنامه‌های صداوسیما باید مدنظر قرار داده شود.

عباسپور ضمن انتقاد از عملکرد صداوسیما در برگزاری مناظره‌ها در دوره‌های انتخابات ریاست جمهوری نهم و دهم، خاطرنشان کرد: این خطاها نباید از طرف صداوسیما سر بزند و نشان می‌دهد که صداوسیما در مراحل ابتدایی رشد خود قرار دارد در حالی که 35 سال از انقلاب می‌گذرد و صداوسیما باید با نظر گرفتن همه جوانب اصول در برگزاری این برنامه‌ها عالمانه‌تر عمل کند که به شکر خدا این پیشرفت را در برگزاری مناظره‌های انتخابات اخیر شاهد بودیم.

انتهای پیام

کد N130011

وبگردی