آفتاب
در دیدار سرکنسول ایران با استاندار ازمیر؛

راه های همکاری های استانی ایران و ترکیه بررسی شد

راه های همکاری های استانی ایران و ترکیه بررسی شد

آنکارا - ایرنا - ˈمحسن مرتضایی فرˈ سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در استانبول روز دوشنبه در ازمیر با مقامات محلی این شهر به عنوان سومین استان بزرگ ترکیه دیدار و درباره راه های توسعه همکاری های استانی ایران و ترکیه گفت وگو کرد.

به گزارش ایرنا؛ سرکنسول ایران در استانبول در این سفر با ˈمصطفی توپراکˈ استاندار و ˈاکرم دمیرتاشˈ رئیس اتاق یازرگانی ازمیر دیدار و در باره مباحث مختلف به گفت وگو پرداخت.

سرکنسول کشورمان در دیدار با استاندار ازمیر ، ضمن اشاره به پیوندهای مشترک و بی بدیل فرهنگی ، اجتماعی و دینی بین دو کشور، توسعه مناسبات اقتصادی را زمینه ساز تحکیم و حفظ پیوندها توصیف کرد .

وی ضمن مهم شمردن سفر اخیر ˈ رجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه به تهران و امضاء توافقنامه ترجیحات تجاری بین دوکشور به منظور تسهیل و توسعه روابط اقتصادی ، هدف گذاری 35 میلیارد دلاری حجم تجارت خارجی فی مابین را بیانگر اراده جدی مقامات ارشد دو کشور به ویژه در دولت یازدهم شمرد و آمادگی سرکنسولگری برای معرفی بهتر ظرفیتهای اقتصادی ایران و زمینه سازی توسعه همکاریهای مشترک را اعلام کرد.

استاندار ازمیر نیز در این دیدار ضمن معرفی پروژه های بندر چاندارلی ، حمل و نقل شهری و بیرون شهری و نیز پل دریای محور استانبول - اورهان قاضی ، ،ظرفیتهای تجاری و اقتصادی و مناطق آزاد صنعتی ، بر اهتمام آن استانداری و مراکز ذیربط استان در حمایت از زمینه های رشد و توسعه مناسبات وهمکاریهای اقتصادی و تجاری فی مابین تاکید و برای هرگونه همکاری اعلام آمادگی کرد.

براساس این گزارش در دیدار مرتضایی فر سرکنسول کشورمان با اکرم دمیرتاش رئیس اتاق بازرگانی ازمیر نیز راهکارهای توسعه مناسبات تجاری و نقش همکاری های مشترک سرکنسولگری و آن اتاق در تحقق اهداف مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در این راستا مطابق توافقات انجام شده ، دو طرف ضمن اعلام آمادگی در پذیرش هیئتهای مختلف بازرگانی دو کشور در راستای توسعه مناسبات اقتصادی ، از امکان استفاده دانشجویان ایرانی از ظرفیتهای دانشگاه اقتصاد ازمیر با بورسیه 25 درصدی خبر دادند.

در این سفر یک روزه ، سرکنسول کشورمان با حضور در دفتر انجمن دانشجویان ، با برخی ایرانیان مقیم نیز دیدار و گفت وگو کرد.

خاورم/2011**230** 3404
کد N129745

وبگردی