آفتاب
جایگاه منطقه‌یی و بین‌المللی ایران پس از گفت‌وگوهای ژنو

کرمی: روس‌ها نگران توافق ژنو نیستند

کرمی: روس‌ها نگران توافق ژنو نیستند

یک کارشناس مسائل روسیه با بیان این که روس‌ها نگران توافق ایران و 1+5 نیستند، گفت: در واقع نگرانی روس‌ها از بهبود روابط دوجانبه ایران و آمریکاست.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جهانگیر کرمی، استاد دانشگاه دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در نشست جایگاه منطقه‌یی و بین‌المللی ایران پس از گفت‌وگوهای ژنو که عصر دوشنبه در اندیشکده علوم سیاسی برگزار شد، درباره تاثیر توافق ژنو بر روابط ایران و روسیه گفت: حجم مبادلاتی این دو کشور که روابط‌شان از سال 1991 آغاز شده است تا سال 2010 بالغ بر چهار میلیارد دلار بود، اما در سال 2013 به دلیل اعمال تحریم‌ها، این حجم مبادلات به شدت کاهش یافت و به سطح یک و نیم میلیارد دلار رسید. اگرچه حجم مبادلاتی ایران و روسیه در کل کم است، اما این روابط بسیار مهم است، زیرا بیش‌تر حجم مبادلات تجاری دو کشور در زمینه انتقال فن‌آوری‌های نظامی است. به گونه‌ای که روسیه شریک اول نظامی ایران است.

او با بیان این که بیش‌تر همکاری‌های ایران و روسیه در منطقه سلبی است تا ایجابی، گفت: در بعد فرامنطقه‌یی ایران و روسیه در نظام چند قطبی منافع مشترکی مانند مقابله با زیادی‌خواهی‌های آمریکا دارند. از مهم‌ترین عواملی که سیاست‌های ایران و روسیه را هم‌سو کرده است، می‌توان به تهدیدها و فشارهای غربی و خطر رادیکالیسم مذهبی اشاره کرد.

این استاد دانشگاه دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با بیان این که مساله هسته‌ای ایران یکی از عوامل محدود کننده روابط ایران و مسکو بوده است، گفت: سیاست روسیه در قبال مساله هسته‌ای ایران حفظ ایران در برابر مداخلات نظامی غرب و ایجاد ایران غیر هسته‌ای است. در همین راستا روسیه و قطعنامه‌های شورای امنیت رای مثبت داده است اما از طرف دیگر تلاش کرده است که این قطعنامه‌ها بهانه‌ای برای حمله به ایران نباشد.

کرمی با اشاره به تمایل پوتین برای گسترش روابط با ایران برخلاف مدودف، گفت: توافق ژنو و سیاست میانه‌روی که دولت روحانی در سیاست خارجی اتخاذ کرده است، می‌تواند بر روابط دو کشور موثر باشد. هم‌چنین اگر ایران بتواند خود را از تیررس فضای تیغه ایجاد شده علیه این کشور کنار بکشد، این شرایط می‌تواند تاثیر مثبتی در روابط دو کشور بگذارد.

انتهای پیام

کد N129603

وبگردی