آفتاب
جایگاه منطقه‌یی و بین‌المللی ایران پس از گفت‌وگوهای ژنو

سجادپور: دیپلماسی چندجانبه ایران سیاست اجماعی نظام است

سجادپور: دیپلماسی چندجانبه ایران سیاست اجماعی نظام است

مشاور ارشد وزیر امور خارجه ایران گفت: دیپلماسی چند جانبه ایران دیپلماسی یک فرد نیست بلکه سیاست اجماعی نظام بوده و دیپلمات‌ها همواره از دستورالعمل‌ها پیروی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد کاظم سجادپور، استاد دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه عصر دوشنبه در همایش جایگاه منطقه‌یی و بین‌المللی ایران پس از گفت‌وگوهای ژنو به بررسی دیپلماسی کشور پس از مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 پرداخت.

او با اظهار تاسف از وجود نگرش دوگانه در رابطه با مذاکرات ژنو گفت: امروز شاهد هستیم که برخی حتی اقدامی را خودشان هم انجام داده باشند اگر آن عمل از مخالفان‌شان سر بزند آن عمل را نقد کرده و مضموم می‌دانند؛ حتی می‌توانم بگویم در برخی موارد از ابتدا تصمیم گرفته شده است که چطور برخورد شود.

سجادپور در رابطه با عملکرد سیاست خارجی دولت یازدهم در عرصه مناسبات چند جانبه خاطرنشان کرد: دیپلماسی در تاریخ جهان سابقه‌ای کهن دارد و حتی در زمان پیامبر نیز سفیرانی به کشورهای مختلف فرستاده می‌شد و پیامبر به بحث دیپلماسی توجه ویژه‌ای داشته‌اند. بنابراین عجیب نیست که امروز دیپلماسی حرفه تخصصی شده است.

مشاور ارشد وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: یکی از شاخه‌های مهم دیپلماسی، دیپلماسی چند جانبه است که امروزه زندگی همه ما را تحت تاثیر قرار داده است. در همین رابطه می‌توان به مشکلات و چالش‌های که برای ایران ایجاد شده است اشاره کرد که در قالب عهدنامه‌های مختلف باعث تحریم‌ها و ایجاد مسائل فراوانی برای کشورمان شده است که می‌توان آن را از طریق دیپلماسی چند جانبه مورد بررسی قرار داد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به عملکرد دولت یازدهم در زمینه دیپلماسی چند جانبه افزود: این دیپلماسی را می‌توان به جنبه ادراکی، ‌اجرایی و نتایج این دیپلماسی تقسیم کرد. در زمینه درک و فهم دیپلماسی چند جانبه دولت یازدهم باید بگویم خوشبختانه وزیر امور اقتصادی و دولت روحانی از ادراک دقیق‌ و خوبی از شرایط بین‌المللی برخوردار هستند.

سجادپور ادامه داد: هرچند دیپلماسی چند جانبه بستگی به شرایط بین‌المللی و گسترش بحث ایران هراسی در جهان دارد اما ایران در شرایط قابل توجهی به سر می‌برد زیرا شاهد هستیم امروزه در جهان نقشی تاثیرگذار داشته و دیگر مانند گذشته تنها کشوری تاثیرپذیر به حساب نمی آید.

این استاد دانشگاه با اشاره به سیاست‌های رییس جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان در عرصه دیپلماسی خاطرنشان کرد: ظریف و روحانی در صحبت‌های خود مرتب از دوران گذار جهان صحبت می کنند و این دوران گذار را می‌توان در وضعیت کشورهای مانند مصر، عراق و سوریه که به شدت درگیر مسائل داخلی خود هستند مشاهده کرد. البته عربستان تنها بازیگری در دنیای عرب است که مشغول بازی در خارج از زمین خود است و این مساله حتی آمریکایی‌ها را هم خشمگین کرده است.

سجادپور ادامه داد: کشورهای کوچکی مانند قطر نیز که گمان می‌کردند که با پول می‌توانند وضعیت منطقه را به نفع خود تغییر بدهند دیدند که سرمایه‌های آن‌ها نتوانست باعث اعمال قدرت‌شان در شرایط منطقه به ویژه سوریه و مصر بشود.

مشاور ارشد وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر این که امروزه ایران در شرایطی مناسب‌تر از گذشته به سر می‌برد گفت: ما می‌توانیم در جهت خنثی کردن و از بین بردن خشونت‌ها و افزایش افراطی‌گری‌ها در جهان و خاورمیانه نقش موثری داشته باشیم؛ هم‌چنین این توانایی را داریم در جهت از میان بردن شیعه هراسی و ایران هراسی گام‌های جدی‌تری برداریم.

او با اشاره ایجاد همبستگی در میان مردم و تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران تاکید کرد: مذاکره‌کنندگان ما از پشتوانه عظیم مردمی برخوردار هستند و این امر ادامه مذاکرات را برای آن‌ها راحت‌تر خواهد کرد. هم‌چنین باید بگویم دیپلماسی چند جانبه ایران دیپلماسی یک فرد نبوده و در حقیقت دیپلماسی اجماع نظام محسوب می‌شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: واژه دستورالعمل که به کرات در عرصه دیپلماسی تکرار می‌شود نشان می‌دهد که مذاکره‌کنندگان ما براساس یک دستورالعمل که کارها و سیاست‌ها را مشخص کرده پیش‌برده و اقدامی فردی انجام نمی‌دهند هم‌چنین باید تاکید کنم که دستورالعمل‌های بازتاب اجماع نظرات در کشور است.

سجادپور با اشاره به نتایج دیپلماسی چند جانبه در دولت یازدهم گفت: امروز ادراک درستی در کشور از دیپلماسی به وجود آمده که باعث افزایش اعتماد به نفس دیپلمات‌ها شده است؛ هم‌چنین نتایج بدست آمده از دیپلماسی چند جانبه‌یی دولت یازدهم باعث تغییر فضای جامعه شده است هر چند این تغییر فضا به راحتی به دست نیامده و حاصل فعل وانفعالات بوده است با این‌حال عده‌ای از تغییر فضای کشور ناراحت هستند و از تغییر فضای کشور هراس داشته و ناراحت هستند.

مشاور ارشد وزیر امور خارجه کشورمان در پایان خاطرنشان کرد که بحث اجرایی کردن سیاست‌ها در دیپلماسی چند جانبه نقش به‌سزایی دارد و ما این امر را در سطح ملاقات‌ها و تماس‌های که در دولت یازدهم صورت می‌گیرد می‌بینیم و این همان به رسمیت شناختن قدرت واقعی ایران است که حاصل تغییر فضا و اعتماد به نفس دیپلماتیک است که در کشور به وجود آمده است و در نهایت باید بگویم تمام این دستاوردها حاصل پشتیبانی نظام‌، دولت و مردم از دستگاه دیپلماسی کشورمان است.

انتهای پیام

کد N129482

وبگردی