آفتاب

روسیه: حامیان معارضان درصدد اخلال در روند مذاکرات سوری هستند

روسیه: حامیان معارضان درصدد اخلال در روند مذاکرات سوری هستند

مسکو- ایرنا- در شرایطی که سران برخی کشورهای غربی ازجمله آمریکا اظهاراتی مغایر با مذاکرات سوری بیان کرده و امکان بکارگیری زور برای حل مسایل سوریه را بعید ندانسته اند، وزیر امور خارجه روسیه این کشورها را متهم به کارشکنی کرد و گفت: حامیان معارضان سوری درصدد ایجاد اخلال در روند مذاکرات طرف های بحران سوریه هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سرگئی لاوروف روز دوشنبه در کنفرانس خبری مشترک با عثمان صالح محمد وزیر خارجه اریتره گفت: حامیان گروه های معارض سوری مقیم خارج از این کشور تشکیلات جدیدی برای معارضان ایجاد می کنند تا تلاش های خود را بار دیگر بر اجرای سناریوی نظامی علیه سوریه متمرکز کنند.

وی درمورد خواسته های کشورهای غربی از روسیه اظهار داشت: آنها همواره از ما می خواهند تلاش بیشتری برای حل و فصل بحران سوریه داشته باشیم و اصرار دارند که روسیه بشار اسد را به اجرای مفاد توافقنامه ژنو متقاعد کند.

وی افزود: بارها این چنین سخنان را از طرف آنها شنیده ایم و در مورد این موضوع بطور منظم با جان کری وزیر خارجه آمریکا گفتگو می کنم.

لاوروف اضافه کرد: در مورد این که چه کسی چکار باید بکند چند مورد را باید متذکر شوم.

وی افزود: نکته اول این که در توافقنامه ژنو که سند معتبر برای حل مسایل سوریه است، از دولت سوریه و گروه های معارض خواسته شده هیات های نمایندگی معرفی کنند.

لاوروف ادامه داد: زمانی که در ژوئن سال 2012 توافقنامه ژنو امضا شد مشخص بود که معارضان سوری چند دسته اند و همه از این مساله اطلاع داشتند.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: برای این که شرایط برای مشارکت گروه های مختلف سوری در مذاکرات فراهم شود می بایست همه مخالفان حکومت سوریه را در پشت مذاکره جمع کرد.

وی اضافه کرد: از روسیه انتظار داشتند که شرایط برای اعزام هیاتی از دولت سوریه به ژنو را فراهم کند و آمریکا هم موظف شده بود شرایط برای حضور هیاتی متشکل از همه نیروهای سیاسی مخالف دولت سوریه را در مذاکرات ژنو تامین کند.

وی افزود: اما در عمل شاهد هستیم که فقط ائتلاف ملی مخالفان که بخشی از معارضان است به ژنو آمد و پیش از حضور در مذاکرات هم اخوان المسلمین از آن جدا شد و از این گروه هم شورای ملی سوریه که استخوان بندی تشکل ائتلاف ملی مخالفان را تشکیل می داد از تشکیلات آن خارج شد.

وی اضافه کرد:درحال حاضر اطلاعاتی به دست آوردیم حاکی از این که حامیان معارضان سوری تشکیلات جدیدی به وجود می آورند و درحال راستی آزمایی این اطلاعات هستیم.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: این ساختار جدید از تشکل های معارضان که از ائتلاف ملی مخالفان جدا شده بودند تشکیل خواهد یافت و با هرگونه مذاکره با دولت سوریه مخالفت می کند و در آینده جایگزین ائتلاف ملی مخالفان خواهد شد.

وی دربخش دیگری از سخنان خود خواسته کشورهای غربی مبنی بر دادن اجازه به کاروان های کمک های انسانی برای اعزام به سوریه بدون مجوز دمشق را غیرقانونی و مغایر با معیارهای بین المللی دانست.

وی افزود: شورای امنیت سازمان ملل با چنین پیشنهادی موافقت نخواهد کرد و زمینه را برای مداخله های انسانی در سوریه تامین نمی کند.

لاوروف همچنین گفت که مذاکرات در شورای امنیت برای تصویب قطعنامه جدید در باره سوریه جریان دارد.

وی از تلاش کشورهای غربی برای قید بندی در این قطعنامه برای دادن اجازه به کمک های انسانی به سوریه بدون مجوز دولت این کشور خبر داد و آن را مغایر با قوانین بین المللی دانست.

لاوروف همچنین از برخی رسانه های خبری در سطح بین المللی که واقعیات سوریه را تحریف می کنند انتقاد کرد.

وی گفت: به عنوان مثال رسانه ای که نمی خواهم نامش را ببرم رپرتاژی از حوادث 10 سال پیش عراق تهیه کرده و آن را به نام رویدادهای جاری سوریه منتشر کرد.

وزیر خارجه روسیه گفت: برخی از رسانه های خبری و شبکه های تلویزیونی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با انتشار چنین گزارش هایی از محل حادثه شهرت یافته اند.

اروپام/2242**۵۱۸/1547
کد N129334

وبگردی