آفتاب
آیت‌الله هاشمی در دیدار با رئیس مجلس ملی الجزایر:

از غربی‌ها انتظار داریم، تحت تأثیر تبلیغات اسرائیلی‌ها قرار نگیرند

از غربی‌ها انتظار داریم، تحت تأثیر تبلیغات اسرائیلی‌ها قرار نگیرند

درگیری‌های داخلی در كشورهای اسلامی، باعث شد كه مسلمانان از مسئله اصلی جهان اسلام یعنی فلسطین، غافل شوند و خیال اسرائیل راحت شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: در مورد انرژی هسته‌ای و توافقات ژنو، براساس تفكرات مردم، قدم اوّل را برداشتیم و از غربی‌ها و آمریكا انتظار داریم، تحت تأثیر تبلیغات اسرائیلی‌ها قرار نگیرند و این حركت به نهایت خوبی برسد.

به گزارش ایلنا،‌ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، صبح امروز در دیدار رئیس مجلس ملی الجزایر، با اشاره به سوابق مبارزاتی مردم آن كشور علیه استعمارگران، گفت: وجه اشتراك مردم ایران و الجزایر در مبارزات، علاوه بر‌محتوای اسلامی و‌آزادیخواهی، استفاده از مساجد به عنوان پایگاه مردمی بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تاكید بر جایگاه احترام آمیز مردم انقلابی الجزایر نزد كشورهای اسلامی و ملل ستم دیده، گفت: الجزایر در تاریخ به عنوان كشوری میانه رو و عاقل شناخته می‌شود.

وی با یادآوری خاطرات سفر خویش به الجزایر در اوّلین سالهای پس از پیروزی انقلاب كه به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی انجام شده بود، افزود: اگرچه همیشه دارای مواضع مشترك در مسایل سیاسی بودیم، ولی همكاری‌های اقتصادی، علمی و فرهنگی دو كشور گسترش معقول نیافت و امیدواریم در شرایط فعلی، روابط گذشته، با بهبود در آینده، جبران شود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی، در پاسخ به ابراز نگرانی‌های رئیس مجلس الجزایر از شرایط كشورهای اسلامی گفت: درگیری‌های داخلی در كشورهای اسلامی، باعث شد كه مسلمانان از مسئله اصلی جهان اسلام یعنی فلسطین، غافل شوند و خیال اسرائیل راحت شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با ابراز خرسندی از اجلاس روسای مجالس كشورهای اسلامی، اظهار امیدواری كرد كه با بحث‌های جدید و تصمیمات جدّی نگذاریم كشورهای اسلامی در آسیا و آفریقا پایگاه تروریست شوند كه كارشان افكندن بذر تفرقه بین مسلمانان و خوش خدمتی به دشمنان اسلام است.

وی با تسلیت كشته شدن گروهی از مردم الجزایر در سقوط هواپیمای نظامی و آرزوی موفقیت مردم آن كشور در انتخابات پیش رو، در پاسخ به سخنان رئیس مجلس الجزایر در مورد انرژی هسته‌ای و توافقات ژنو، گفت: براساس تفكرات مردم، قدم اوّل را برداشتیم و از غربی‌ها و آمریكا انتظار داریم، تحت تأثیر تبلیغات اسرائیلی‌ها قرار نگیرند و این حركت به نهایت خوبی برسد.

آقای محمد ولدخلیفه نیز با بیان چرایی و چگونگی سفرش به ایران، گفت: برای تقویت روابط ایران و الجزایر و رسیدن به نتایج مثبت در اجلاس روسای مجالس كشورهای مسلمان، تلاش می‌كنیم.

رئیس مجلس ملی الجزایر، امنیت و آسایش را ضرورت امروز ملت‌های مسلمان دانست و گفت: دولت ها و ملت های مسلمان باید نسبت به توسعه كشورهای خود و برخورداری از مواهب الهی تلاش كنند.

وی با ابراز نگرانی از اوضاع نابسامان بعضی از كشورهای اسلامی گفت: اختلاف نظرها را می‌پسندیم، ولی آنچه این روزها در كشورهای اسلامی می‌بینیم، تنازعات خونین بین مسلمانان تندرو و افراطی است كه براساس افكار اسلامی و انسانی پسندیده نیست.

وی با اعلام وجود 27 حزب در مجلس الجزایر، گفت: در روند دمكراسی مخالفت‌ها هم طبیعی و هم مصلحت عمومی جوامع است.

آقای محمدولد خلیفه در ادامه سخنان خویش برخورداری از مواهب صلح آمیز انرژی هسته‌ای را حق همه مردم جهان دانست و گفت: غربی‌ها نگران شكستن انحصار دانش هسته‌ای هستند و وقتی می‌شنوند دانشمندان ایرانی پیشرفت كرده‌اند، هیاهو می‌کنند.

کد N129289

وبگردی