آفتاب

جلالی: حضور 30 رییس مجلس در اجلاس تهران قطعی شد / بیانیه تهران امشب نهایی می شود

جلالی: حضور 30 رییس مجلس در اجلاس تهران قطعی شد / بیانیه تهران امشب نهایی می شود

تهران - ایرنا - سخنگوی نهمین نشست اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی از قطعی شدن حضور 30 رییس مجلس در این نشست خبر داد و گفت: بیانیه پایانی نشست نهم و همچنین بیانیه تهران امشب نهایی می شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «کاظم جلالی» روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با تشریح آخرین تصمیمات مربوط به اجلاس بین المجالس کشورهای اسلامی افزود: عصر امروز کمیته نگارش اتحادیه بیانیه پایانی اجلاس را تهیه می کند.

وی افزود: براساس اساسنامه اتحادیه در این نشست قطع نامه کمیته های تخصصی در کمیته نگارش ارائه می شود اما بیانیه زمانی قطعی است که به تصویب روسای مجالس کشورهای عضو برسد.

وی افزود: بیانیه تهران نیز طبق اساسنامه اتحادیه به پیشنهاد کشور میزبان تهیه می شود و در کمیته نگارش قرائت می شود.

به گفته جلالی حضور روسای کمیته های چهارگانه اتحادیه در کمیته نگارش الزامی است اما طبق اساسنامه دیگر کشورهای عضو هم می توانند در آن شرکت کنند.

وی با اشاره به برگزاری جلسه کمیته عمومی اتحادیه اظهارداشت: در این نشست ریاست کمیته عمومی از سودان به تهران منتقل شد و دو کشور تونس و نیجر به ترتیب به عنوان نواب رییس از کشورهای عربی و آفریقایی انتخاب شدند.

وی با یادآوری این که مصوبات نشست های سی ام و سی و یکم کمیته اجرایی به تصویب کمیته عمومی رسید افزود: در این جلسه همچنین حسابرسان مالی کمیته از کشورهای ترکیه و بحرین گزارش مالی سال 2014 را ارائه کردند و همچنین بودجه 2014 نیز به تصویب رسید.

وی با اشاره به آغاز جلسه روسا گفت: فردا ساعت 9:30 نشست اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با حضور روسای مجالس و هیات های داخلی و خارجی آغاز می شود و مهمانانی از جمله رییس جمهور، رییس قوه قضاییه، رییس دفتر رهبر انقلاب، رییس مجلس خبرگان، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، دبیر شورای نگهبان، حجت الاسلام «سید حسن خمینی» و همچنین دکتر علی اکبر ولایتی» و همه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در آن حضور دارند.

وی با بیان این که در جلسه افتتاحیه ریاست اتحادیه از سودان به ایران منتقل می شود گفت: رییس مجلس سودان در این جلسه سخنرانی دارد و سپس به ترتیب «علی لاریجانی» و سپس دبیرکل اتحادیه بین المجالس اسلامی و نیز رییس بین المجالس جهانی سخنرانی می کنند و حجت الاسلام روحانی رییس جمهوری آخرین سخنران مراسم افتتاحیه است.

وی با بیان این که اجلاس اختتامیه عصر چهارشنبه برگزار می شود افزود: در جلسه اختتامیه ابتدا روسای کمیته های چهارگانه گزارش متفاوت خود را ارائه می کنند سپس قطع نامه نهایی اجلاس و بیانیه تهران قرائت می شود و نشست با سخنرانی رییس مجلس به اتمام می رسد.

به گفته جلالی بیانیه نهایی کنفرانس خلاصه ای مصوبات کمیته های اجرایی است که پیشنهادات ایران نیز از جمله تدوین منشور اخوت اسلامی، همکاری های کشورهای اسلامی، موضوع فلسطین و مبارزه با تروریسم به تصویب رسیده است.

وی افزود: در پیش نویس بیانیه تهران نیز مشکلات امت اسلامیو راه کارهای برون رفت از آن مورد اشاره قرار گرفته است.

وی تعداد روسای مجالس حاضر در این نشست را 30 رییس مجلس عنوان کرد وگفت: این برای نخستین بار است که این تعداد رییس مجلس در کنفرانس شرکت می کنند و در دوره های قبل حداکثر 15 رییس مجلس شرکت می کردند.

سخنگوی اتحادیه بین المجالس تاکید کرد: این حضور نشان می دهد که ایران انزوا پذیر نیست.

سیام(3)**2025**9132 ** 1418
کد N128863

وبگردی