آفتاب

جاکارتا جاسوسی استرالیا از مقامات اندونزی را "حیرت انگیز" خواند

جاکارتا جاسوسی استرالیا از مقامات اندونزی را "حیرت انگیز" خواند

وزیر امور خارجه اندونزی امروز (دوشنبه) گزارش‌ها در خصوص جاسوسی استرالیا از مقامات اندونزی در جریان مناقشه تجاری با آمریکا را "حیرت‌انگیز" خواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، اندونزی در سال‌های اخیر با آمریکا بر سر صادرات سیگار و میگو مناقشات تجاری پیدا کرده و چندی پیش از استرالیا به سبب افشای جاسوسی این کشور از رئیس‌جمهوری و دیگر مقامات ارشد اندونزی انتقاد کرد.

"مارتی ناتاله گاوا"، وزیر امور خارجه اندونزی امروز در واکنش به گزارش اخیر روزنامه نیویورک تایمز در خصوص جاسوسی استرالیا از اندونزی در زمینه مناقشات تجاری آن با آمریکا به خبرنگاران گفت: من این را حیرت‌انگیز و کمی دشوار یافته‌ام که چطور بین بحث درباره میگو و چگونگی تاثیر آن بر امنیت استرالیا ارتباط برقرار کنم.

روزنامه نیویورک تایمز آمریکا گزارش داد، استرالیا به واشنگتن پیشنهاد داده بود تا اطلاعاتی را در خصوص مناقشه تجاری با اندونزی به منظور دادن اهرمی به واشنگتن در این مناقشات تجاری ارائه دهد.

این اظهارات وزیر امور خارجه اندونزی درجریان کنفرانس خبری مشترک وی با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در شهر جاکارتا ایراد کرد.

جان کری نیز در پاسخ به سوالی درباره گزارش روزنامه نیویورک تایمز گفت: ما این مساله را بسیار جدی می‌گیریم و به همین دلیل بوده که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا دست به اجرای برخی اصلاحات اساسی و ملموس زده است.

گزارش روزنامه نیویورک تامیز با استناد به اسناد افشا شده از سوی ادوارد اسنودن،‌ مقاطعه‌کار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا عنوان کرد که سازمان اطلاعات استرالیا به آژانس امنیت ملی آمریکا پیشنهاد داد، اطلاعاتی را در خصوص مناقشه تجاری واشنگتن با جاکارتا شامل ارتباطات میان مقامات اندونزی و یک شرکت حقوقی آمریکایی که وکیل آنها در آمریکا بوده ارائه کند.

روز یکشنبه نخست‌وزیر استرالیا از نحوه استفاده دولتش از اطلاعات دفاع کرد اما از تایید اتهامات مطرح شده علیه استرالیا در گزارش روزنامه نیویورک تایمز خودداری کرد.

تونی آبوت، نخست‌وزیر استرالیا گفت، کشورش از هیچگونه اطلاعاتی که در راستای عملیات‌های اطلاعاتی و امنیتی عادی خود جمع‌آوری کرده علیه کشورهای دیگر استفاده نکرده است.

وی تاکید کرد: ما از این اطلاعات به سود دوستانمان و برای حفظ ارزش‌هایمان استفاده می‌کنیم.

انتهای پیام

کد N128836

وبگردی