آفتاب

زلمای رسول: نگرانی‌ها در روابط کابل و واشنگتن کاهش می‌یابد/توافقنامه را امضا می‌کنم

زلمای رسول: نگرانی‌ها در روابط کابل و واشنگتن کاهش می‌یابد/توافقنامه را امضا می‌کنم

در حالی که زمان خروج نیروهای خارجی از افغانستان فرا رسیده است، وزیر امور خارجه سابق افغانستان و یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آتی این کشور گفت، نگرانی‌های شدید در روابط میان کابل و واشنگتن احتمالا برطرف خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، زلمای رسول، وزیر سابق امور خارجه افغانستان در مصاحبه‌ای گفت: حضور بلند مدت نیروهای خارجی در هر کشوری باعث ایجاد مشکل می‌شود. جامعه بین‌الملل نمی‌تواند برای همیشه در افغانستان بماند، آن‌ها نباید برای همیشه در کشور ما بمانند.

وی افزود: مردم افغان خواستار یک دوستی با ایالات متحده هستند اما در همین برهه از زمان، آن‌ها نیاز دارند از بابت این مساله مطمئن شوند که افغانستان دوست مستقل و بلند مدت ایالات متحده می‌ماند. بنابراین من نسبت به آینده روابط افغانستان و آمریکا با توجه به چهارچوب احترام به حق حاکمیت دو کشور نگران نیستم.

زلمای رسول که از سمت خود برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری پنجم آوریل 2014 کناره گیری کرده، به شدت مورد قبول و علاقه حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان است که با عدم امضای معاهده امنیتی دو جانبه با آمریکا باعث بروز تنش میان دو کشور شده است.

وی از اعلام این مساله که آیا کرزای بایستی این معاهده را امضا می‌کرد یا خیر، خودداری کرد و گفت: کرزای، رئیس جمهوری منتخب افغانستان است. بنابراین، تصمیم گیری برعهده وی است. اگر من رئیس جمهوری منتخب شوم این معاهده را با هدف تضمین رایزنی و مشورت، حمایت مالی و تجهیزات نظامی برای نیروهای افغان امضا می‌کنم.

انتهای پیام

کد N128833

وبگردی