آفتاب

ورود مجدد کشتی‌های چین به آب‌های مورد مناقشه با ژاپن

ورود مجدد کشتی‌های چین به آب‌های مورد مناقشه با ژاپن

سه کشتی چینی امروز (دوشنبه) در جدیدترین اقدامات خود برای ورود به آب‌های مورد مناقشه با ژاپن، وارد آب‌های جزایر تحت کنترل توکیو در دریای چین شرقی شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، گارد ساحلی ژاپن اعلام کرد، کشتی‌های گارد ساحلی چین وارد آب‌های اطراف یکی از جزایر سنکاکو شدند که چین نیز ادعای مالکیت آن‌ها را دارد و نام این جزایر در زبان چینی دیائویو است.

کشتی‌ها و هواپیماهای چینی به صورت منظم به آب‌های دریای چین شرقی وارد شده‌اند؛ اقدامی که پس از خرید برخی از این جزایر توسط ژاپن در سپتامبر 2012 صورت گرفته و باعث افزایش تنش میان این دو قدرت بزرگ در آسیا شده است.

ورود این کشتی‌های چینی به آب‌های مورد مناقشه درست چند روز پس از آن صورت گرفت که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا درباره جاه‌ طلبی‌های چین در دیدار با شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین و نخست‌وزیر این کشور در پکن ابراز نگرانی کرد.

نگرانی از بروز درگیری در نوامبر 2013 زمانی بروز کرد که چین یک منطقه دفاع هوایی جدید بر فراز دریای چین شرقی به وجود آورد و اعلام کرد برای ورود به حریم هوایی این آب‌ها کشورها باید از پکن مجوز بگیرند.

اوایل ماه جاری میلادی نیز جان کری متعهد شد که آمریکا از ژاپن در مقابل حملات برای به دست گرفتن کنترل این جزایر مورد مناقشه در دریای چین شرقی دفاع می‌کند.

انتهای پیام

کد N128832

وبگردی